Pædagogisk veksles mellem faglige oplæg (forelæsninger) gruppearbejde og –øvelser, arbejde med den individuelle udviklings- og studieplan. Der lægges vægt på en problemorienteret pædagogik, hvor der skal være rig mulighed for at bringe teoretisk faglige elementer i spil i forhold til de studerendes egne konkrete arbejdskontekster og problemer i denne.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- teorier om ledelse generelt og teorier om offentlig ledelse specifikt, samt kendskab til grundlæggende udvikliklingstræk og nuværende kendetegn ved den danske offentlige sektor.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at oversætte og drage implikationer af teorier og empirisk viden fra faget i relation til at forstå egen ledelseskontekst og ledelsespraksis.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
- at reflektere over ændringer i egen ledelsespraksis og på den baggrund udarbejde en personlig udviklingsplan der inkluderer overvejelser om MPG-forløbet, den personlige udvikling og det at være leder generelt.
Modulet er organiseret i tre forskellige seminarer, dækker følgende temaer: 1) Det personlige lederskab i en offentlig kontekst; 2) Fokus på det personlige lederskab; 3) Ledelse og styringsparadigmer i en offentlig kontekst.
På seminarerne vil de studerende ligeledes blive introduceret til og coachet i udarbejdelsen af den individuelle udviklings- og studieplan. De skal desuden forberede og udarbejde en række hjemmeopgaver, som skal bilægges den individuelle udviklings- og studieplan. Disse hjemmeopgaver knytter sig snævert til den faglige undervisning på modulerne.
Modulets er normeret til 5 ECTS. For den enkelte studerende svarer 5 ECTS omtrent til en samlet arbejdsmængde på 140 timer inklusive 3 x 2 dages seminarer, 4 hjemmeopgaver, 1 personlig udviklingsplan og mundtlig eksamen.
Prøvens navn | Ledelsesfagligt grundforløb |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven er en individuel mundtlig prøve på baggrund af et
individuelt udarbejdet skriftligt produkt på maksimalt 7 sider.
Syge-/omprøven er den samme som den ordinære prøve. Der er afsat 20
minutter inklusiv votering til den mundtlige del af prøven.
Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den mundtlige og skriftlige
præstation. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Formålet med Ledelsesfagligt grundforløb (LFG) er:
1. At give den studerende en grundlæggende introduktion til ledelsesprofessionen generelt, samt til ledelse i en offentlig politisk kontekst specifikt. 2. At forberede den studerende på hele masteruddannelsesforløbet, herunder udarbejdelsen af en kvalificeret individuel udviklings- og studieplan. Den studerende vurderes således på evnen til at identificere, reflektere over og diagnosticere egen præstation, samt udviklingstiltag, som kan være relevante at iværksætte for at øge kompetencen. Vurderingskriterierne udmøntes konkret ved at såvel skriftlig personlig udviklingsplan som mundtlig eksamination tager udgangspunkt i formålet med LFG. Har den studerende udarbejdet en gennemtænkt personlig udviklingsplan? Kan den studerende indgå i en fornuftig drøftelse af denne i relation til det MPG uddannelsens videre forløb og i relation til den studerendes personlige udvikling som leder? Kan den studerende på fornuftig vis relatere disse overvejelser til relevante dele af den ledelsesfaglige litteratur, der er gennemgået i faget. |
Engelsk titel | Public Governance Introductory Course |
Modulkode | SMG140002S |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
Udbydes hvert efterår. |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig | |
Censornorm | To timer pr. skriftligt projekt inkl. eksamination. |
Studienævn | Studienævnet for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG) |
Institut | Institut for Statskundskab |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Den anvendte litteratur er tekster om generel og offentlig ledelse på dansk og engelsk og har et omfang af 600-900 sider. Den præcise litteratur revideres hvert år fra primo juni til medio august. Nedenfor angives et udpluk af 2017 litteraturen:
•Andersen, L. B., Greve, C., Klausen, K. K., & Torfing, J. (2017). Offentlige styringsparadigmer: Konkurrence og sameksistens. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag (kun dele af bogen er pensum).
•Pollitt, C. (2016). Advanced Introduction to Public Management and Administration. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. (kun dele af bogen er pensum).
•Yukl, G. 2013. Leadership in Organizations. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall. (kun dele af bogen er pensum).
Hertil kommer en række artikler, bogkapitler og cases på såvel dansk som engelsk.