Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Skal have kendskab til byens komplekse rolle i
samfundsudviklingen, herunder aktuelle drivkræfter, udfordringer og
normer inden for byudvikling.
- Skal kunne reflektere over byplanlægningens rolle i
samfundsudviklingen.
- Skal have forståelse for byudvikling og -planlægning som
politisk interessefelt, herunder introduktion til planteori og
grundlæggende teori om forskellige styreformer og
plankulturer.
- Skal kunne redegøre for byplanlægningens rolle og indlejring i
plansystemet, set ift. plansystemets komponenter og de plantyper,
der udarbejdes jf. Planloven.
- Skal kunne redegøre for og forstå bypolitik og planlægning ift.
relevante skalaer (fra internationalt til lokalt niveau) og
forskellige plantyper (formelle som uformelle).
Færdigheder
- Skal kunne analysere og vurdere byplanlægningens muligheder og
begrænsninger i forhold til at styre byudviklingen på tværs af
skalaer.
- Skal kunne analysere og vurdere forskellige plantypers
(formelle såvel som uformelle) rolle i forhold til konkrete
byudviklingsudfordringer, herunder samspil og koordinering mellem
forskellige plantyper
- Skal kunne udpege konkrete strategiske initiativer og plantyper
til at understøtte en bestemt bypolitik.
Kompetencer
- Kan håndtere relevante plantyper til at imødegå komplekse
byudviklingsog planlægningsmæssige udfordringer.
- Kan selvstændigt indgå i det komplekse samspil mellem
forskellige fagfelter i bypolitik og planlægning.
- Kan identificere og strukturere behovet for viden og egen
læring i forbindelse med byudvikling og planlægning af
byer.
For studerende, der følger modulet på kandidatniveau, gælder
desuden følgende ekstra kompetencemål:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudier
e.lign.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bypolitik og planlægning |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |