Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne forklare udvalgte kvalitative og kvantitative
metoder til indsamling af data om byen som rum og sted.
- Skal kunne bruge GIS til at analysere byen som rum og sted
- Skal kunne analysere og vurdere demografiske og andre
menneskelige parametre, der relaterer sig til byens befolkning og
samspillet mellem samfund, rum og sted
- Skal kunne beskrive de videnskabelige grundlag for forskellige
dataindsamlingsmetoder til at analysere byen som rum og sted
- Skal kunne udlede forskelligheder, sammenfald, komplementaritet
og forhold imellem akademiske og praktiske tilgange til at
analysere rum og sted i en bymæssig kontekst
Færdigheder
- Skal kunne indhente forskellige data til at forstå rum og sted
i en bymæssig kontekst
- Skal kunne identificere, fremskaffe, anvende og kombinere data
fra de væsentligste datasamlinger (herunder fra Danmarks Statistik
og Kortforsyningen) til at forstå den bymæssige kontekst
- Skal kunne organisere og analysere indsamlede data, herunder
med brug af relevante software
- Skal skriftligt, mundtligt og visuelt kunne kommunikere og
formidle resultater af analyser af rum og sted
- Skal kunne strukturere feltstudier, anskaffe viden om byen og
indsamle data gennem feltstudier
Kompetencer
- Kan selvstændigt designe en dataindsamling med henblik på at
forstå rum og sted i en bymæssig kontekst.
- Kan vurdere kvalitet og relevans af data og analyser for
specifikke akademiske og praktiske formål.
For studerende, der følger modulet på kandidatniveau, gælder
desuden følgende ekstra kompetencemål:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudier
e.lign.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bygeografiske metoder |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |