Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for byer og bysystemer, herunder de
grundlæggende drivkræfter og tendenser bag byudvikling fra den
lokale til den globale skala
- Skal kunne identificere og analysere urbaniseringsmønstre på
lokale, nationale og internationale skalaer
- Skal kunne redegøre for forskelle og ligheder i
byudviklingstendenser mellem forskellige bytyper, herunder byer i
de traditionelle ’i-lande’ og ’ulande’
- Skal kunne reflektere over byteori og forskellige tilgange til
at forstå og analysere byen, samt deres videnskabsteoretiske og
metodiske forankring
- Skal kunne reflektere over styrker og svagheder ved forskellige
teorier om byen
Færdigheder
- Skal kunne analysere byen som et socialt, økonomisk og politisk
fænomen
- Skal kunne anvende byteori i en dansk såvel som international
sammenhæng
- Skal kritisk kunne reflektere over aktuelle tendenser indenfor
byudvikling på forskellige skalaer
- Skal kunne arbejde med komplekse problemstillinger i et givent
byområde
Kompetencer
- Kan formidle viden om byers grundlæggende dynamikker og
udviklingstendenser til såvel fagfolk som ikke-fagfolk
- Kan kritisk anvende tværdisciplinær viden fra forskellige
felter til at forstå og analysere byen
For studerende, der følger modulet på kandidatniveau, gælder
desuden følgende ekstra kompetencemål:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudier
e.lign.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bygeografi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |