Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået på uddannelsens 1.-3.
semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører kursus- og projektmodulet:
Læringsmål
Viden
- de faktorer der betinger og driver det danske kulturlandskabs
udvikling og regulering af arealanvendelsen i dette.
- arealreguleringslovgivningen, sektorlovgivningen og
sammenhængen med den sammenfattende fysiske planlægning i det åbne
land.
- landbrugets udvikling og naturforvaltning, som udfordring og
baggrund for den kommunale planlægning.
- myndighedsskabte geodata til brug for planlægning og
regulering.
- geografisk modellering af det åbne land, både tematisk og i et
helhedsorienteret perspektiv.
Færdigheder
- skal kunne anvende metoder for behandling af relevante temaer
for planlægningens – og arealforvaltningens indhold på kommunalt
niveau, med henblik på at forstå de planlægningsmæssige
udfordringer i det åbne land.
- skal kunne anvende informationsteknologiske værktøjer (GIS) og
planlægnings- og landskabsrelaterede datasamlinger (ejendomsdata,
natur- og kulturgeografiske data samt historiske kort og digitale
3D-landskabsdata) ved udarbejdelsen af rumlige modeller for et
nærmere afgrænset område, eks. et sogn.
- skal kunne identificere og analysere en konkret
planlægningsmæssig problemstilling for et lokalt landskab og
indtænke denne i en kommunes planlægning.
- skal kunne udarbejde en enkeltsagsbehandling om byggeri i
landzonen efter reguleringslovningen, og forestå rådgivning af
ejere om sagsudarbejdelse.
Kompetencer
- skal besidde indgående kendskab til planlægningens - og
arealforvaltningens problemstillinger og rammebetingelser i det
åbne land/landdistrikterne.
- skal kunne kombinere teoretisk viden om plan- og
reguleringssystemet med metoder til analyser af landskabet, med det
formål at udarbejde en helhedsorienteret plan for et lokalt
landskab.
- skal kunne anvende relevante metoder og analyser til brug for
behandling og bearbejdning af problemstillinger i det lokale
landskab i forhold til landskabsudvikling og plantiltag samt
enkeltprojekters regulering og offentlig støtte
(landdistriktsudvikling).
- skal selvstændigt kunne kombinere relevante fagfelter i
forbindelse med landskabsanalyse, og landskabets og landbrugets
tematisering i den kommunale planlægning.
Undervisningsform
Forelæsninger (svarende til 5 ECTS). Problemorienteret
projektarbejde i grupper med vejledning (svarende til 10 ECTS).
Forelæsninger i videnskabsteori.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Det åbne lands planlægning og forvaltning |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |