Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for grundlæggende debatter og begreber
indenfor natur- og naturressourceforvaltning
- Skal, fra et primært dansk perspektiv, kunne redegøre for
forekomst og udnyttelse af forskellige former for naturtyper og
naturressourcer
- Kendskab til de forskellige grupper af interessenter ifht.
ressourcerne
- Skal, fra et primært dansk perspektiv, kunne redegøre for
typiske konflikter / problemtyper samt reguleringsmekanismer i det
åbne land/vand i en forvaltningskontekst, samt have kendskab til
værktøjer til vurdering af forvaltningstiltag
Færdigheder
- Skal kunne identificere de vigtigste naturressourcer og vurdere
deres betydning for et givent samfund
- Skal kunne afdække sammenhængene mellem ressourcetype,
udnyttelsesform og bæredygtighed i en given kontekst
- Skal kunne analysere begrænsninger eller forudsætninger for en
bæredygtig udnyttelse af naturressourcer i et givent samfund
- Identifikation af relevante interessenter og myndigheders
positioner og herudfra identificere handlingsbehov eller ændringer
i forvaltningen
- Skal kunne reflektere over skellet mellem videnskab og
politik
Kompetencer
- Skal som geograf kunne anvende sin faglige viden og færdigheder
i samspil med andre faggrupper i forbindelse med forvaltning af
natur- og naturressourcer i en konkret case
For studerende, der følger modulet på kandidatniveau, gælder
desuden følgende ekstra kompetencemål:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Forvaltning af natur og naturressourcer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |