Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for globale strømme og rum, herunder de
grundlæggende drivkræfter
og tendenser på tværs af forskellige
skalaer
- Skal kunne identificere og analysere mønstre i strømme og rum
på lokale, nationale og
internationale skalaer
- Skal kunne redegøre for forskelle og mønstre i
globaliseringstendenser og -mønstre og det komplekse samspil mellem
strømme og rum
- Skal kunne reflektere over teorier og begreber om globalisering
og forskellige tilgange til at forstå og analysere
globalisering,
samt deres videnskabsteoretiske og metodiske forankring
- Skal kunne reflektere over styrker og svagheder ved forskellige
teorier om globalisering
Færdigheder
- Skal kunne analysere globalisering, dens forudsætninger og
konsekvenser, som et historisk, socialt, økonomisk og politisk
fænomen
- Skal kunne anvende globaliseringsteori i en dansk såvel som
international sammenhæng
- Skal kritisk kunne reflektere over aktuelle tendenser indenfor
globalisering på forskellige skalaer
- Skal kunne arbejde med komplekse problemstillinger i samspillet
mellem lokalitet og globalisering
Kompetencer
- Kan formidle viden om globaliseringens grundlæggende dynamikker
og udviklingstendenser til
såvel fagfolk som ikke‐fagfolk
- Kan kritisk anvende tværdisciplinær viden fra forskellige
felter til at forstå og analysere globalisering
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser, feltstudie og
selvstudier.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Globaliseringens geografi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |