Deltagelsesprocesser

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:

Læringsmål

Viden

  • Skal have viden om potentialer og udfordringer ved deltagelsesprocesser målrettet borgere og andre aktører i forhold til innovation, planlægning og bæredygtighed.
  • Skal kunne forstå betydningen af den kontekst og de rammer, som deltagelsesprocesserne gennemføres indenfor i både offentlig og privat regi.
  • Skal kunne forstå forskellige teoretiske baggrunde for deltagelsesprocesser og deres betydning for tilgang, roller og mål.

Færdigheder

  • Skal kunne designe deltagelsesforløb med kortlægning og mobilisering af aktører og opstilling af mål, tilgange og ressourcebehov.
  • Skal kunne vurdere relevansen af forskellige tilgange og metoder til deltagelsesprocesser i forhold til formål, rammer og kontekster.
  • Skal kunne formidle formål med og forløb af deltagelsesprocesser for fagfæller og for aktører i en deltagelsessituation.
  • Skal kunne skitsere evalueringer af gennemførte forløb med henblik på at identificere forbedringer og læring.

Kompetencer

  • Skal kunne håndtere relevante teorier og tilgange til deltagelsesprocesser i forhold til at skabe forandringer og forankring af nye løsninger.
  • Skal kunne facilitere enkle forløb med samarbejde med borgere eller andre relevante aktører og reflektere over disse.
  • Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forhold til at varetage og udvikle deltagelsesopgaver.

Undervisningsform

Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudie e.lign. 



Eksamen

Prøver

Prøvens navnDeltagelsesprocesser
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierEr angivet i Fællesbestemmelserne.

Fakta om modulet

Engelsk titelCollaborative Processes
ModulkodePGLBEMB16603
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Planlægning, Geografi og Landinspektøruddannelsen
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design
SkoleSkolen for Arkitektur, Design og Planlægning