Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulet Regulering af
energiomsættende systemer eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have viden og indsigt i termiske maskiner og systemers
virkemåde
- Have viden omkring metoder til design af termiske
energisystemer
- Have viden om samspillet imellem komponenterne, der indgår i
termiske maskiner og energisystemer
- Kunne forstå videnskabelige metoder og teorier set i forhold
til semestrets tema
- Kunne forstå at opsætte en business case for termiske maskiner
eller systemer
Færdigheder
- Kunne udvikle og anvende stationære modeller af termiske
systemer i fuldlast og dellast
- Have grundlæggende færdigheder til design af optimale
systemkonfigurationer og fastlæggelse af driftsparametre for
termiske systemer
- Kunne analysere opnåede resultater fra simuleringer og evt.
laboratoriearbejde, og samle dem til at give et helhedsindtryk af
systemets performance
- Kunne lave en cost-benefit analyse for termiske maskiner eller
systemer
Kompetencer
- Have opnået evne til at omsætte akademiske kundskaber og
færdigheder inden for termiske systemer til bearbejdning af en
praktisk problemstilling
- Have opnået evne til at indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde inden for termiske systemer
- Have opnået evne til at kunne vurdere basale økonomiske forhold
ved udvikling og idriftsættelse af systemer eller
apparater
Undervisningsform
Afvikles som problembaseret projektorienteret arbejde i grupper.
Der gives et antal lektioner i forretningsøkonomi, for at
understøtte læringsmålene omkring dette. Undervisningen foregår på
engelsk og/eller dansk afhængig af deltagelse af udenlandske
studerende, eller hvis underviser er udenlandsk.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design af termiske systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Ekstern mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Som angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser
(Vurderingskriterier).
http://www.engineering.aau.dk/uddannelse/studieadministration/ |