Respirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne II

2018/2019

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Bestået modul 1.3

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Medicinsk ekspert/lægefaglig

  • Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved udvalgte hyppige hjerte- karsygdomme
  • Forklare de elektrofysiologiske principper bag optagelsen af et EKG
  • Forklare kausalitet og konsekvens af hypertension og farmakologisk behandling
  • Gøre rede for epidemiologi af koronararteriesygdom
  • Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved astma, KOL og udvalgte eksempler på lungekræft
  • Gøre rede for hosterefleksen
  • Gøre rede for brugen af farmaka til bronkodilatation og behandling af inflammation i luftvejene
  • Gøre rede for epidemiologi af lungekræft
  • Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved udvalgte eksempler på akut og kronisk nyreinsufficiens
  • Beskrive patogenesen og de patologiske forhold ved udvalgte eksempler på glomerulonefritis
  • Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved udvalgte eksempler på kræft i de fraførende urinveje
  • Gøre rede for ætiologi og patogenese af urinvejsinfektioner 
  • Gøre rede for patogenese af nyresten 
  • Gøre rede for årsager til og behandling af inkontinens
  • Forklare virkningen af diuretika
  • Forklare nyrens rolle i elimination af lægemidler og toxiner

Samarbejder

  • Have viden om tilgange til at styrke patientens egenomsorg

Leder/administrator/organisator

  • Redegøre for elementerne i en medicinsk teknologivurdering (MTV)
  • Have viden hvorledes MTV benyttes i forbindelse med implementering af nye kliniske procudurer, medicinsk apparatur eller lægemidler

Færdigheder

Medicinsk ekspert/lægefaglig

  • Kunne relatere udvalgte hyppige EKG-afvigelser til hjertets normale funktion
  • Forklare symptomer på almindelige hjertesygdomme ud fra viden om anatomiske og fysiologiske forhold 
  • Forklare symptomer på almindelige lungesygdomme ud fra viden om anatomiske og fysiologiske forhold 
  • Forklare symptomer på almindelige nyresygdomme ud fra viden om anatomiske, fysiologiske og biokemiske forhold 
  • Forklare symptomer på almindelige sygdomme i binyrerne ud fra viden om anatomiske, fysiologiske og biokemiske forhold

Leder/administrator/organisator

  • Skitsere en plan for en MTV relateret til diagnosticering eller behandling af lidelser i respirationssystemet, det kardiovaskulære system eller nyre/urinveje

Kompetencer

Medicinsk ekspert/lægefaglig

  • Kombinere viden om forskellige organsystemer til at forklare mekanismerne bag blodtryksregulering, både i normalfysiologiske tilstande og ved hypo- og hypertensive tilstande
  • Kombinere viden om forskellige organsystemer til at forklare mekanismerne bag opretholdelsen af syre-base-balancen, både i normalfysiologiske tilstande og ved respiratoriske og metaboliske afvigelser
  • Kombinere viden om forskellige organsystemer til at forklare mekanismerne bag de forskellige typer shock og behandlingen heraf

Undervisningsform

Problem-baseret undervisning med udgangspunkt i cases

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af obligatoriske elementer.

Prøver

Prøvens navnRespirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne II
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS10
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierEr angivet i fællesbestemmelserne

Yderligere informationer

Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du kontakte den decentrale studievejledning

Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Helene Nørgaard.

Fakta om modulet

Engelsk titelRespiratory, Cardiovascular and Urinary Systems II
ModulkodeMEDMS17B6_2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Medicin
InstitutKlinisk Institut
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet