Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Bachelor i medicin.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
At introducere den studerende til hospital, basale kliniske
håndgreb og færdigheder, og at lære den studerende de basale
kliniske aspekter af intern medicin og parakliniske fag.
Læringsmål
Viden
- Kende hospitalets opbygning
- Forstå betydningen af interprofessionelt og tværfagligt
samarbejde
- Kende journalstruktur i almen praksis og på hospitalet
- Redegøre for basale kliniske håndgreb anvendt i klinisk
arbejde
- Demonstrere en grundlæggende indsigt i, hvordan almindelige
medicinske sygdomme præsenterer sig, diagnosticeres og behandles i
samarbejde med parakliniske fag
- Kunne vurdere differentialdiagnoser på et indledende niveau
baseret på fortolkning af anamnese, objektive og parakliniske
undersøgelser
- Redegøre for behandling af almindelige tilstande indenfor de
medicinske områder
- Kende til de hyppigste onkogenetiske dispositionssyndromer
inklussiv diagnostik og kontrolprogrammer
- Forklare relevante patofysiologiske forhold
- Beskrive med præcis terminologi de patoanatomiske forandringer,
der er diagnostisk grundlag for almindelige tilstande inden for de
medicinske områder
- Formulere videnskabelige principper for udforskning af årsager,
forebyggelse og behandling af de almindeligst forekommende
sygdomme
- Forstå det sammenhængende patientforløb i forhold til almen
praksis og kommune
Færdigheder
- Udføre fokuseret anamnese og objektiv undersøgelse i den akutte
situation
- Udføre grundlæggende kliniske og parakliniske håndgreb
- Udføre anamneseoptagelse og objektiv undersøgelse hos den
uvisiterede patient, patienter med almindelige og med vigtige
medicinske tilstande
- Anvende basale, kliniske færdigheder, som er nødvendige for den
nyuddannede læge
- Identificere differentialdiagnoser på et indledende niveau
- Lægge en relevant, præliminær undersøgelses- og
behandlingsplan
- Indgå i samarbejde med de parakliniske fag: klinisk biokemi,
klinisk immunologi, klinisk mikrobiologi, røntgen, klinisk
fysiologi, nuklearmedicin og patologi, og fortolke resultaterne af
disses undersøgelser
- Kommunikere de praktiske aspekter af parakliniske undersøgelser
til patienten
- Anvende basale kliniske færdigheder, som er nødvendige for den
nyuddannede læge, herunder at
- Tolke resultater af parakliniske undersøgelser ved almindelige
og ved vigtige medicinske sygdomme
- Fremlægge patient struktureret og fokuseret til konference
- Forstå og have evne til at bedømme patientens samlede situation
under hospitalisering med henblik på udfærdigelse af epikrise
- Vurdere og kommunikere tiltag i forbindelse med sundhedsfremme
til patienten
- Forstå patientens situation og de særlige etiske
problemstillinger, der er en del af den kliniske hverdag
- Kommunikere tværfagligt og interprofessionelt, og samarbejde
med patienter og med sundhedspersonale mhp at sikre kvaliteten i
patientforløb
- Identificere i hvilket lægeligt speciale de almindelige
tilstande hører til og forstå patientens samlede forløb
Kompetencer
- Begå sig i det kliniske miljø
- Fungere i basal diagnosticering og behandling af patienter, der
dagligt udredes på medicinske afdelinger, herunder sengeafdeling,
ambulatorium, og skadestue
- Fastholde og udbygge egen viden og færdigheder, herunder at
opsøge og tolke forskningsbaseret viden
- Identificere og reflektere over resultater, der går ud over
egen viden og færdigheder, og give forslag til relevant
assistance.
- Reflektere over egen præstation og patientens læring i mødet
med lægen
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt klinisk ophold og godkendt portfolio.
Prøver
Prøvens navn | Klinisk introduktion, intern medicin og paraklinik |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 25 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i fællesbestemmelserne. |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.