Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Deltaget i modul 1.1, 1.3 og 2.1
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Kunne definere centrale patologiske begreber
- Kunne redegøre for neoplastiske og ikke-neoplastiske
celleforandringer
- Redegøre for hvorledes tidlige stadier af udvalgte eksempler på
cancer kan identificeres, og hvordan dette kan benyttes i
screeningsstrategier
- Kende patogenesen af åreforkalkning
- Kende til thrombogenese ud fra tilstedeværende
plaquedannelse
- Kunne beskrive de molekylære og cellulære processer der følger
efter infarktdannelse, og kunne angive molekylære begivenheder ved
reperfusion
- Redegøre for forskellige ødemers forekomst med inddragelse af
deres patogenese betinget af ændringer i legemets væskebalance og
cirkulation, samt eventuel tilstedeværelse af infektion.
- Have viden om hudens normale opbygning og patologiske
forandringer ved udvalgte almindelige hudsygdomme
Sundhedsfremmer
- Redegøre for screeningsprogrammer for udvalgte
cancertyper
Ledelse/administration/organisation
- Gøre rede for omfang og organisation af palliativ behandling i
Danmark
- Beskrive hvordan politiske beslutninger influerer på
kræftbehandling
Akademiker/forsker og underviser
- Have epidemiologisk viden om cancerincidens
Professionel
- Have viden om strategier til at forblive professionel men
samtidig håndtere situationen hvor man bliver rørt i
kommunikationen med en patient
Færdigheder
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Kunne beskrive de underliggende fænomener der fører til
ateromdannelse på lysmikroskopisk niveau med inddragelse af
relevante celletyper
Kommunikator
- Skabe overblik over længerevarende sygdomsforløb
- Identificere medicinske, psykologiske og sociale parametre hos
en svær syg patient
Professionel
- Kunne reflektere over egne følelser i mødet med en
patient
Kompetencer
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Inddrage kendskabet til almene patologiske fænomener i
forståelse af, hvordan sygdomsprocesser kan opstå og videreudvikles
til alvorlige tilstande
Undervisningsform
Problem-baseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer.
Prøver
Prøvens navn | Almen patologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i fællesbestemmelserne |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.