Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Redegøre for brystkassens anatomi og embryologi, herunder også
brysthulen, brystskillevæggen og diaphragma
- Redegøre for anatomi, histologi, fysiologi og embryologi af
respirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne
- Redegøre for gasudveksling og transport af ilt og kuldioxid i
blodet
- Beskrive den patofysiologiske baggrund for
atrieflimmer
- Angive principperne for farmakologisk behandling af
atrieflimmer
- Have viden om farmakologisk behandling af
hjerteinsufficiens
- Redegøre for farmakologisk regulering af blodtrykket
- Have viden om lymfesystemets opbygning og funktion
- Forklare tørstmekanismen
- Redegøre for principperne for konstatering og akut behandling
af respirationsstop og hjertestop
- Redegøre for principperne for farmakologisk behandling af
truende respirationsstop og egentligt hjertestop
Kommunikator
- Have viden om ISBAR princippet i patientoverdragelse
Professionel
- Kende til de etiske overvejelser i forbindelse med genoplivning
efter hjertestop
Færdigheder
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Identificere de største strukturer i thorax radiologisk
- Optegne og forklare iltbindingskurven for hæmoglobin
- Identificere ændringer i hjertecyklus på baggrund af et
EKG
- Vurdere nyrens funktion på baggrund af udvalgte parametre
- Anvende principperne for almindelig livreddende
førstehjælp
- Anvende basalviden vedrørende infektionsforebyggelse ved
patientkontakt
- Foretage basale undersøgelser af respirationssystemet og det
kardiovaskulære system på en figurant og en
hospitalspatient
Kommunikator
- Anvende ISBAR princippet i kommunikationen med
fagprofessionelle
- Kunne analysere en læge-patient-interaktion ud fra basale
kommunikationsbegreber
- Anvende principper for læge-patient-kommunikation til at
indsamle information fra en visiteret patient
Professionel
- Kunne reflektere over egen kommunikation med patient
Kompetencer
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Inddrage anatomi, fysiologi, histologi, embryologi, biokemi,
cellebiologi vedrørende respirationssystemet, hjertet-karsystemet
samt urinvejssystemet i arbejdet med patient-centrerede cases
- Kombinere viden om respirationssystemet, det kardiovaskulære
system og urinvejssystemet til at forstå hvorledes blodtrykket
reguleres
Undervisningsform
Problem-baseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer.
Prøver
Prøvens navn | Respirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne I |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i fællesbestemmelserne |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.