Modulets indhold, forløb og pædagogik
At videreudvikle færdigheder indenfor forståelse af funktion og
patologi i hjertet, respirationsorganerne, nyrerne og urinvejene
opnået i modul 1.3.
Læringsmål
Viden
Fysiologi og patofysiologi
Hjertet
- Gøre rede for ventriklernes funktion ved hjerte fejl
- Kunne beskrive de hyppigste rytmeforstyrrelser og identificere
dem på et EKG
- Kende til associationen mellem hypertyreose og supraventrikulær
arytmi
- Forklare de cirkulatoriske konsekvenser af læsioner i
hjerteklapper
Respirationsorganerne
- Beskrive patologi, patogenese, almindelige sygdomstegn
og behandlingsmuligheder ved lunge kræft
- Gøre rede for mikrobiologi, patologi og patogenese ved
tuberkulose
- Gøre rede for mikrobiologi, patologi og patogenese af
pneumonier
- Gøre rede for patologi og patogenese af
luftvejsobstruktioner
Nyrerne og urinvejene
- Redegøre for miktionens fysiologi
- Beskrive patogenesen og de patologiske forhold ved
glomerulonefritis
- Gøre rede for patogenese af nyresten
- Gøre rede for patofysiologi af akut og kronisk
nyreinsufficiens
- Gøre rede for årsager og behandling af inkontinens
- Forklare de patofysiologiske betydninger af kræft i de
fraførende urinveje
- Gøre rede for ætiologi og patogenese ved
urinvejsinfektioner
Farmakologi
- Gøre rede for principperne i brugen af trombolyse ved
myokardieinfarkt
- Forklare kausalitet og konsekvens af hypertension og
farmakologisk behandling
- Gøre rede for brugen af farmaka til bronko dilatation og
behandling af inflammation i luftvejene
- Gøre rede for den antimikrobielle behandling af
tuberkulose
- Forklare virkningen af diuretika
- Forklare nyrens rolle i elimination af lægemidler og
toxiner
- Gøre rede for nyrens sårbarhed for toxiner
Statistik, folkesundhed og evidens-baseret medicin
- Gøre rede for epidemiologi af koronararteriesygdom
- Gøre rede for epidemiologi af lungekræft
- Gøre rede for global epidemiologi af tuberkulose
- Forklare de miljømæssige faktorer i respirationssygdomme
- Gøre rede for rationale og metoder i screeningsprogrammer
- Anvende begreberne sensitivitet og specifitet i diagnostisk
sammenhæng
- Gøre rede for principper i sundhedsfremme
Ressourcemanagement, organisation og sundhedsøkonomi
- Gøre rede for beslutningsanalyse i forhold til risk-benefit ved
klinisk intervention
- Forstå psykologiske aspekter for sundhedspersonalet i
behandlingen
- Gøre rede for omfang og organisation af palliativ
behandling
- Forklare betydning af kliniske beslutninger i sundhedsøkonomisk
sammenhæng
Videnskabsteori og etik
- Gøre rede for trosystemers betydning for den terminale patient
og behandlere
- Forklare hvordan risici opfattes af patienten
Klinisk relateret undervisning
- Forstå de personlige og sociale problemer ved inkontinens
- Forstå de personlige og sociale problemer hos patienter i
kronisk dialyse
Færdigheder
- Analysere lunge- og hjerte sygdomme i relation til de
anatomiske forhold
- Kunne udføre en grundig undersøgelse af de respiratoriske og
kardiovaskulære systemer hos normale patienter
- Fortolke almindelige symptomer ved hjerte og lungesygdomme
- Genkende større abnormiteter hos hjerte og lungesyge
patienter
- Analysere sammenhænge mellem hjertets ledningssystem og
arrhytmier
- Analysere effekten af sygdom på nyrens funktion i opretholdelse
af elektrolytbalance, væskeregulering og pH regulering i
forhold til kroppens funktion
- Kende til de anatomiske forholds disponerende forhold for
udvikling af urinvejsinfektioner hos kvinder
- Vurdere betydning af negative og positive testresultater i
klinisk regi
- Kommunikere med patienter om deres behov og problemer
- Kunne optage en fuld journal på en patient med en cardiel eller
respiratorisk lidelse
Kompetencer
- Efter dette modul kan man vurdere og undersøge for lidelser i
hjertet, respirationsvejene, nyrerne og urinvejene
- Optage en fuld journal på en somatisk patient på indledende
niveau
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Indstilling til eksamen forudsætter godkendt
portfolio.
Prøver
Prøvens navn | Hjertet, respirationsorganerne, nyrerne og urinvejene
II |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 14 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i fællesbestemmelserne. |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.