Teoretisk projekt: Folkesundhed

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At introducere til selvstændigt akademisk arbejde, og at sammenkoble faglig medicinsk viden med samfundsmæssige problemstillinger.

Læringsmål

Viden

Folkesundhed og evidens-baseret medicin

  • Kende til vigtigheden af et folkesundhedsperspektiv inden for lægevidenskab
  • Beskrive basale demografiske og sundhedsmæssige forhold i udviklingslande i forhold til industrialiserede lande
  • Definere forskellige teorier inden for sundhedsopfattelse og sundhedspsykologi
  • Beskrive epidemiologien for fedme, rygning, alkoholindtagelse og stress
  • Redegøre for hvilken betydning disse faktorer har på folkesundheden
  • Forstå hvordan den individuelle livsstil påvirkes af sociale og miljømæssige forhold
  • Have viden om hvordan sociale forhold kan påvirke udviklingen af fedme
  • Beskrive normalitetsbegreber
  • Redegøre for forskellige sundhedsfremmende tiltag
  • Have viden om social ulighed i Danmark
  • Kunne redegøre for mulige årsager til social ulighed i sundhedssektoren
  • Demonstrere forståelse af rationale bag og principperne for kvalitativ forskning
  • Definere begrebet ”Kvalitet” i sundhedsvæsenets kontekst
  • Have viden om sundhedsstyrelsens og sundhedsministeriets rolle for kvalitetskontrol og kvalitetsforbedring i sundhedsvæsenet

Ressourcemanagement, organisation og sundhedsøkonomi

  • Forklare den grundlæggende organisation af sundhedssystemet
  • Beskrive den interdisciplinære tilgang til behandling af kronisk sygdom
  • Beskrive organisationen af den primære sundhedssektor i Danmark og beskrive hvordan forskellige faggrupper kan inddrages ved behandling af kronisk sygdom
  • Beskrive sundhedssystemets ressourcer i plejen af handicappede
  • Give eksempler på værdien af interdisciplinært samarbejde i sundhedssystemet

Akademiske kompetencer

  • Gøre rede for de vigtigste typer af undersøgelser inden for medicinsk forskning
  • Gøre rede for korrekt brug af referencer i et videnskabeligt arbejde
  • Reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter
  • Redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde

Færdigheder

  • Anvende bibliografiske databaser til informationssøgning
  • Analysere behov for organisering af individuelt arbejde og samarbejde i grupper med henblik på at identificere stærke og svage sider
  • Analysere og vurdere egen studieindsats og læring med henblik på at identificere stærke og svage sider

Kompetencer

  • Efter dette modul kan man opstille videnskabelige hypoteser og vurdere deres gyldighed
  • Man kan indgå i et projektforløb og reflektere over egen læring og betydningen af vidensdeling samt metoder til projektstyring
  • Kan læse og forstå opbygningen og intentionen bag flertallet af videnskabelige artikler
  • Kan både arbejde selvstændigt og samarbejde i grupper om en faglig opgave

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTeoretisk projekt: Folkesundhed
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS6
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierEr angivet i fællesbestemmelserne.

Yderligere informationer

Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du kontakte den decentrale studievejledning

Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Helene Nørgaard.

Fakta om modulet

Engelsk titelProject: Public Health
ModulkodeMEDMN14B2_5
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS6
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Medicin
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet
SkoleSkolen for Medicin og Sundhed