Modulets indhold, forløb og pædagogik
At den studerende opnår nogle almene begreber til anvendelse i
statistisk behandling af videnskabelige data.
Læringsmål
Viden
Statistik, folkesundhed og evidens-baseret medicin
- Forstå begrebet ”stikprøveundersøgelse”
- Kende til betydning af variation blandt indsamlede data
- Have viden om hypotesetest
- Gøre rede for normalfordeling
- Have kendskab til binomial fordeling og Poissonfordeling
- Gøre rede for kvantitative mål for risici (risk ratio, odds
ratio, relativ og absolut risiko)
- Forklare sammenhænge mellem årsag og effekt
- Gøre rede for rationalet bag evidensbaseret medicin
- Have viden om usikkerhedsvurdering
- Fortolke en korrelationskoefficient
- Kunne redegøre for princippet bag lineær regression
- Forklare betydning af evidensbaseret behandling og angive
eksempler på retningslinier og protokoller
- Gøre rede for grundlaget og design af casecontrol og kohorte
studier, randomiserede kliniske forsøg, observations studier
og systematisk review (metaanalyser)
- Give eksempler og redegøre for hvordan evidensbaseret medicin
kan implementeres
- Kunne redegøre for tilgange til at evaluere årsags/effekt
sammenhænge
- Definere confounding og metoder til korrektion
- Fortolke mortalitets værdier og standardisering
Ressourcemanagement, organisation og sundhedsøkonomi
- Have viden om hvilke faktorer/kilder af evidens der påvirker
beslutninger i praksis
- Gøre rede for implementering af evidens baseret behandling i
klinisk sammenhæng
- Kunne redegøre for diversiteten af aktører i
sundhedssystemet
- Gøre rede for forvaltning af ventelister
Videnskabsteori og etik
- Videreudvikle et etisk grundlag for behandling
- Beskrive komplementære teknikker og forstå patientens
opfattelse af deres værdi
Færdigheder
- Fortolke p-værdier
- Udføre og fortolke simple statistiske beregninger (gennemsnit,
median, range, standard deviation, incidens, prævalens)
- Fortolke konfidensintervaller
- Gøre rede for rationale og metoder i screeningsprogrammer
- Anvende begreberne sensitivitet og specificitet i diagnostisk
sammenhæng
Kompetencer
- Efter dette modul kender man til at udføre statistiske
beregninger som værktøj til hypotesetestning. Man kan også vurdere
graden af evidens for medicinsk behandling.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Statistik og evidensbaseret medicin |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 2 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i fællesbestemmelserne. |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.