Faget fokuserer på forudsætninger for og metoder til at sikre forandring, bevægelse og effekt af it-projekter hos alle de individer og grupper, der skal bruge nye systemer.
Succes i et forandringsprojekt kan kun opnås, såfremt it-medarbejdere og it-projektledere har en personlig, integreret praksis og reflekteret stil som forandringsagenter. Man må være afklaret på, hvilke tilgange og metoder, man bruger, og om de passer til én selv, til ens forandringsprojekter og til organisationen med den kultur og de udfordringer, den har.
Udbytte:
Målet med faget er, at deltagerne bliver i stand til at analysere
og håndtere organisationsmedlemmers motivation og modstand i
forbindelse med it-projekter, forstå magtrelationers betydning for
et it-projekt samt kunne arbejde med individers og gruppers
adfærdsændring og forandring af arbejdsvaner i forbindelse med
it-projekter.
Gennem faget skal deltagerne opnå viden om teorier og metoder inden for følgende områder:
Deltagerne skal kunne forholde sig kritisk og refleksivt i forhold til de teoretiske emner.
Konkret forventes det, at deltagerne efter gennemførelse af faget er i stand til at:
Deltagerne skal kunne omsætte og tilpasse teorier, metoder og modeller til konkrete forslag til løsning af problemstillinger fra egen organisations it-projekter. De skal kunne argumentere for relevansen af de valgte teorier, metoder og modeller samt for det udarbejde løsningsforslag. Desuden skal de kunne reflektere over betydningen for den organisatoriske sammenhæng, løsningen indgår i. De vigtigste kompetencer er:
Prøvens navn | Forandring af medarbejdere |
Prøveform | Skriftlig
Faget afsluttes med en individuel, intern, skriftlig opgave af et
omfang på 8-10 sider. Der gives karakter efter
7-trins-skalaen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Engelsk titel | Changing Individual and Group Behavior in IT-Projects |
Modulkode | MAITOITF2 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |