Med dette fag får du en række forståelser og metoder, som it-medarbejdere kan bruge til at forstå, håndtere og justere menneskers reaktioner og adfærd i it-forandringsprojekter i organisationen.
Der er to overordnede indholdselementer: dels teorier og metoder til at identificere, forstå og håndtere den menneskelige faktor, som kan bidrage til succesrige forandringer. Dels kommunikation i it-forandringsprojekter i forhold til grupper og det enkelte organisationsmedlem, så disse bliver motiverende, konkrete og handlingsrettede.
Udbytte:
Målet med faget er, at deltagerne tilegner sig en række relevante
teorier om og metoder til den kompetente forandringshåndtering af
den menneskelige faktor relateret til it-projekter.
Faget skal opbygge en række forståelser og metoder, som it-medarbejdere kan bruge til at problematisere, forstå, håndtere og justere it-forandringsprojekter i organisationen.
Gennem faget skal deltagerne opnå viden om teorier, metoder, teknikker og værktøjer inden for følgende områder:
Deltagerne skal desuden kunne forholde sig kritisk og refleksivt i forhold til de teoretiske emner.
Efter at have gennemført faget skal deltagerne kunne anvende teorier, metoder og modeller fra ovennævnte områder til at identificere, analysere, vurdere og komme med forslag til løsning af konkrete it-forandringsprojektrelaterede problemstillinger i praksis.
De skal kunne argumentere for relevansen af de valgte teorier, metoder og modeller samt for det udarbejdede løsningsforslag. Konkret forventes det, at deltagerne efter gennemførelse af faget er i stand til at analysere et it-projekt med henblik på at:
Deltagerne skal kunne anvende teorier og metoder tilpasset de særlige udfordringer i egen organisation. Desuden skal de kunne reflektere over betydningen af den sammenhæng, som de valgte løsninger indgår i. De vigtigste kompetencer er:
Undervisningen består af et seminar over to dage i Aalborg kombineret med litteraturlæsning og vejledning.
Prøvens navn | Forandring af arbejdsfællesskaber |
Prøveform | Skriftlig
Faget afsluttes med en individuel, intern, skriftlig opgave af et
omfang på 8-10 sider. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Engelsk titel | Changing Organizations and Facilitating Learning |
Modulkode | MAITOITF1 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |