Modulets indhold, forløb og pædagogik
Specialiseringen har fokus på udvidet teoretisk forståelse
vedrørende identifikation og analyse af læringstrin specifikt i
terapeutisk procesfacilitering, både hvad angår egen og andres
praksis. Der bliver særligt fokuseret på terapeutisk
procesfacilitering indenfor transformative og resonante
læreprocesser, hvor implicit viden, kropserfaret viden og
følelsesmæssig intelligens er inkluderet i den personlige samtale
og forståelse af denne, og hvor personlige relationer i kontekst er
i fokus.
Der arbejdes eksperimenterende og problemorienteret med en
selvvalgt problemstilling i egen praksis.
Læringsmål
Viden
- Forskellige psykoterapitraditioners tilgange til begreber og
forståelser af læreprocesser/-trin i kontaktetablering nonverbalt
og gennem personlig samtale i den terapeutiske
procesfacilitering.
- Læringsteoretiske, psykologiske, pædagogiske, sundhedsfaglige,
æstetiske og filosofiske videnskabelige traditioner og teorier
relevante for bestemte terapeutiske procesfaciliteringsmetoder, der
inkluderer implicit og kropserfaret viden samt følelsesmæssig
intelligens.
- Viden om sammenhængen mellem læring i form af terapeutisk
procesfacilitering og:
- Bestemte målgrupper,
- Terapeutisk kontekst (f.eks. individ-,
gruppe-, institutionel
forankring),
- Terapeutiske behov,
- Terapeutens muligheder og begrænsninger,
- Opnåelse af terapeutiske mål ud fra opstillede succeskriterier
samt beskrivelse af læringstrin i terapeutisk
procesfacilitering.
Færdigheder
- At kunne navigere i og reflektere over læreprocesser i
terapeutiske procesfaciliteringsmetoder ud fra forskellige
terapeutiske og videnskabelige traditioner
- At kunne integrere etiske refleksioner i arbejdet med
terapeutisk procesfacilitering
- Systematisk og kritisk at kunne formulere og analysere
videnskabelige problemstillinger i relation til læreprocesser i
terapeutisk procesfacilitering
- At mestre forskningsmetoder og forskningsredskaber til at
dokumentere og effektevaluere forskellige tilgange til terapeutisk
procesfacilitering ift. den terapeutiske kontekst
Kompetencer
- At udforme, implementere og evaluere læreprocesser i form af
terapeutiske procesfaciliteringsforløb med anvendelse af relevante
interventionsmetoder i forhold til klientens læringsbehov på et
forskningsbaseret grundlag
- At praktisere reflekteret terapeutisk procesfacilitering der
matcher det enkelte menneskes særlige læringsbehov under
hensyntagen til rollerelationen mellem det terapeutiske samarbejdes
parter (klient/terapeut/pårørende/institutioner etc.)
- Struktureret at kunne formidle og kommunikere med relevante
faggrupper og lægfolk om terapeutiske problemstillinger og
terapeutisk procesfacilitering som læringsmetode
- At kunne handle som reflekteret praktiker gennem bevidsthed om
transformative og resonante læreprocesser, være i stand til at
begrunde egen praksis samt kende egne muligheder og begrænsninger i
forbindelse med praksis og opstillede succeskriterier.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Læring og terapeutisk procesfacilitering |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøvetiden er, hvor intet andet er bestemt normeret til 20 minutter
pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og
karaktergivning, dog højest i alt to timer ved store grupper, 30
minutter i alt ved individuelle prøver. Disse angivelser er
inklusive tid til votering og karaktergivning.
Produktkrav/sidetal: Omfanget af den skriftlige opgave er mindst 12
og højst 15 sider pr. studerende.
Vægtning: Det skriftlige produkt og den mundtlige præstation vægtes
ligeligt. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Prøven skal samlet demonstrere, at den studerende opfylder
målbeskrivelserne for modulet. Ved bedømmelsen af prøvepræstationen
vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt
på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af
fagets mål med ingen eller få uvæsentlige
mangler. |