Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
4. semester på maskin og produktion ved AAU eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal med udgangspunkt i udvalgte applikationer, som er
automatisk regulerede og hvor alle relevante komponenter og
instrumenter er givet, kunne definere en opgave således, at den
færdige reguleringssløjfe kan indstilles til en tilfredsstillende
ydeevne ud fra givne krav.
- Skal kunne specificere krav til en given opstilling knyttet til
begreber som nøjagtighed, hurtighed (respons), robusthed og
stabilitet.
- Skal kunne analysere og tune givne reguleringssløjfer.
- Skal for givne applikationer kunne bibringe følgende fire
basale funktionsblokke:
- Processen, der skal styres/reguleres (f.eks. temperatur, en
mekanisk mekanisme til at transmittere bevægelse/kraft).
- En aktueringsdel (f.eks. elektrisk motor og power supply,
hydraulisk cylinder og ventil).
- Sensorer til at måle diverse tilstande.
- Regulator (digital signalprocessor (DSP) eller microprocessor)
sammen med brugerinterface og kommunikationsudstyr.
- Skal for hvert af de betragtede systemer kunne udføre en
komplet dynamisk analyse indebærende:
- Forstå det fysiske system, lave en fysisk model og
eksperimentelt bestemme og/eller validere modelparametre.
- Opstille en simuleringsmodel af systemet, analysere og
prediktere dynamisk respons og validere modellen ved brug af
eksperimenter.
- Linearisering af modellen og relatere
performancespecifikationer til polernes placering,
frekvenskarakteristika etc.
- Design af styring-/reguleringsstrategi til opfyldelse af
performancespecifikationer.
- Implementering af reguleringssystemet (analogt/digitalt)
og eksperimentel evaluering og validering af dets
performance.
Færdigheder
- Skal kunne anvende reguleringsteorien til at specificere
performancekriterier.
- Skal kunne designe (syntese) lineære regulatorer, baseret på
reguleringstekniske metoder og teorier.
- Skal kunne redegøre for de berørte begreber, teorier og metoder
til at beskrive og analysere konkrete applikationer.
- Skal kunne anvende begreber, teorier og metoder til at lave en
matematisk beskrivelse af konkrete applikationer.
- Skal kunne implementere designede regulatorer digitalt og kunne
analysere effekten af den digitale implementering.
Kompetencer
- Skal have tilegnet sig et solidt teoretisk reguleringsteknisk
fundament, hvor der er fokus på hvordan styringen/reguleringen kan
implementeres digitalt og hvilke implementeringsmæssige aspekter,
der er forbundet hermed.
- Skal kunne forstå de fysiske begrænsninger der er relateret til
forskellige aktueringer og regulatordesign.
Undervisningsform
Projektet gennemføres i projektgrupper med maksimalt 6 medlemmer
per gruppe.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Dimensionering af reguleringssystemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |