Modulet omfatter en historisk gennemgang og diskussion af ytringsfrihedens vilkår i Danmark siden 1537. Vægten lægges dels på de skiftende lovgivninger og domme, dels på hvilke personer og synspunkter, der i tidens løb er søgt udgrænset og med hvilke midler, dels på centrale store debatter om ytringsfrihed. Endelig behandles hvordan forskellige genrer (gennem tiderne) på forskellig vis er relateret til diskussionen af ytringsfrihed, og hvordan forskellige medieteknologier giver ytringsheden forskellige vilkår og udfordringer – bl.a. de digitale i en globaliseret tidsalder.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
udviklingen i lovgivninger ang. ytringsfrihed - såsom love om blasfemi, magi, majestætsfornærmelse, kætteri, oprør, national sikkerhed, brud på den offentlige orden, krænkelse, forhånelse, etc.
centrale domme gennem tiden og hvilke personer, grupper, synspunkter og bevægelser de har intenderet at udgrænse
vigtige debatter om ytringsfrihed og centrale positioner og positioner i disse debatter
typer af lovgivning og andre former for indskrænkning af ytringsfrihed
forskellige genrer og mediers betydning for diskussionen af ytringsfrihed
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at identificere og formulere et problem inden for feltet ytringsfrihed, offentlighed og ytringsfrihedens begrænsninger
at analysere forholdet mellem frihed og begrænsninger på et både principielt og historisk informeret grundlag
at analysere og forholde sig til ytringsfrihed i forskellige medier og medieplatforme
kritisk at vurdere brug og betydning af forskellige argumenter pro et contra ytringsfrihed i forskellige konkrete kontekster i medier, kultur og politik
at forbinde forskellige holdninger til ytringsfrihed med forskellige positioner i filosofi og politik
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at deltage på informeret og argumenterende vis i løbende debatter om ytringsfrihed
at indsamle og analysere data om historiske og aktuelle sager om ytringsfrihed
at forstå den nationale medietekst i et internationalt perspektiv i relation til ytringsfrihed
Prøvens navn | Ytringsfrihedens historie i Danmark |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de
faglige mål beskrevet ovenfor.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | History of Free Speech in 59 Denmark |
Modulkode | KAVALG201647 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |