I modulet arbejdes med at udbygge den studerendes kendskab til filosofisk etik og etisk argumentation med særligt henblik på problemstillinger med tilknytning til udvikling eller anvendelse informations- og kommunikationsteknologi.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at analysere og klassificere etiske betragtninger i forbindelse med udvikling eller anvendelse informations- og kommunikationsteknologi.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
kvalificeret at formulere etiske analyser, redegørelser og guidelines i forbindelse med problemer knyttet til udvikling eller anvendelse informations- og kommunikationsteknologi.
Prøvens navn | Ikt-etik |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | ICT ethics |
Modulkode | KAVALG20164 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |