I modulet arbejdes med kritiske teorier. De studerende lærer at sammenligne, kritisere og diskutere, hvordan kritiske studier kan forstås. De kan være 1) neutrale beskrivelser af samfundsmæssige ’fakta’, også af de kritiske synspunkter som opstår i individers hverdagsliv samt deres moralske vurderinger af sig selv og andre mennesker. Kritik kan også forstås som 2) værdivurderinger af tilgange, som ikke prøver at være neutrale og kan afsløres som systemer man ikke umiddelbart kan se, og som ofte tages for givet som størknede vidensformer. Modulet vil gå igennem de centrale teorier baseret på disse to typer af tilgange, samt deres syn på samfund og sociale relationer. Derfor vil ét centralt aspekt være vidensteori: hvordan forstås viden af aktører i disse teoretiske rammer?
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
kritisk teori
kritisk realisme
kritiske ledelsesstudier
kritisk diskursanalyse
kritisk diskurspsykologi
kritisk etnografi
kritisk pædagogik
kritisk filosofi
kritisk sociologi
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
forskellige kritiske studier
hvordan viden forstås i de forskellige kritiske studier
de centrale analytiske værktøjer i de forskellige tilgange
hvordan man som kommunikationsprofessionel eller leder kan forstå forskellige organisatoriske og samfundsmæssige aktører og situationer
hvordan uligheder kan opstå og udforskes fra forskellige synspunkter.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at anvende kritisk tænkning i organisatoriske og andre sammenhænge
at anvende og sammenfatte kritisk tænkning for at undgå uligheder
at indplacere tekster, situationer og andre begivenheder i forskellige kritiske tilgange
at vurdere og vælge (blandt metoder) hvilke kritiske tilgange kan bruges i hvilke sammenhænge.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at anskue hvordan forskellige arbejds- og ledelseskontekster kan kritiseres
at analysere magt(mis)brug og -forskelle i relevante tekster, situationer og begivenheder
at styre, igangsætte, tilrettelægge og gennemføre empirisk forskning om uligheder.
Prøvens navn | Kritiske studier |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de
faglige mål beskrevet ovenfor.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | Critical Inquiry |
Modulkode | KAVALG201632 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |