I modulet arbejdes med visuelle kulturer og æstetiske funktioner
i digitale kommunikations- og læringsdesign.
Modulets indhold er organiseret omkring konkrete visuelle
kulturpraksisser. Disse reflekteres og begrundes teoretisk, med
henblik på at opnå kompetencer i visuel kultur som felt og metode
og viden om æstetiske funktioner i kommunikations og
læringssituationer.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
visuelle kulturer
æstetik
digitale kommunikations- og læringsdesign
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
valg af sociale billedmedier i forskellige kommunikations- og læringssammenhænge
visuel kommunikation i lokal og global kontekst
metodiske tilgange til analyse af og med visuel kultur.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at anvende sociale billedmedier i produktion og brug af forskelligartede billed- og visualiseringsformer med henblik på kommunikation og læring
at anvende ikt i analyse- og refleksionsprocesser i forhold til digitale billeder, visualiseringer og visuelle læringskulturer på tværs af geografiske afstande og kulturelle grænser
at indkredse, analysere og vurdere visuelle, kommunikative og didaktiske problemstillinger i brugen af ikt i forskellige miljøer.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
selvstændigt at igangsætte, gennemføre, styre og udvikle opgaver inden for ikt og kommunikation, herunder at skabe sig erfaringer med teknikker og metoder inden for det specifikke tema
at deltage aktivt i kollaborative processer.
Prøvens navn | Visuelle kulturer og æstetik i digitale kommunikations- og læringsdesign |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de
faglige mål beskrevet ovenfor.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | Visual Cultures and Aesthics in Digital Communication and Learning Designs |
Modulkode | KAVALG201627 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |