I modulet arbejdes med hvorledes man kan arbejde strategisk med sociale teknologier fra et kommunikationsperspektiv, f.eks. i forbindelse med virksomhedskommunikation, fritidsrelaterede aktiviteter, underholdning, læring og uddannelse; det være sig i forbindelse med markedsføring, branding, kundeservice, intern kommunikation, informationsformidling, videndeling, mv. Som grundlag for at kunne arbejde strategisk med sociale teknologier er det relevant som udgangspunkt at forstå den praksis, brugerne har, og hvorledes de sociale platforme tages i brug.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
aktuelle teorier og modeller vedrørende brugerpraksis i sociale teknologier, herunder internetkultur og informationskultur
relevante metoder til dataindsamling i og med sociale teknologier, herunder relevante tilgange til analyse af brugerpraksis i sociale teknologier.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at analysere og anvende viden om brugerpraksis i ibrugtagningen og brugen af sociale teknologier
at anvende og omsætte viden om brugerpraksis til design og brugspraksisser i sociale teknologier.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at analysere, evaluere og vurdere praksis i forskellige brugskontekster
at varetage, planlægge, designe og implementere sociale teknologier i forskellige brugskontekster baseret på viden om brugerpraksis
at undervise og formidle potentialer og udfordringer i brugen af sociale teknologier i forskellige kontekster baseret på viden om brugerpraksis.
Prøvens navn | Sociale teknologier i praksis |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de
faglige mål beskrevet ovenfor. Ved bedømmelsen af
prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen
bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets
mål på tilstrækkelig vis.
Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | Social Technologies in Practice |
Modulkode | KAVALG201625 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |