I modulet arbejdes med politisk kommunikation i moderne demokratier, hvor medieteknologier og journalistiske medier spiller en afgørende rolle for den samfundsmæssige meningsdannelse og kommunikationen mellem politikere og borgere. Modulet beskriver udviklinger i samspillet og forholdet mellem medier og politik som det udspiller sig i forskellige arenaer, og giver indsigt i metoder til at analysere dette. I den forbindelse belyses dels hvordan journalistiske medier og/eller nye medieteknologier sætter rammer og åbner muligheder for den politiske kommunikation, og dels hvordan politiske aktører forsøger at tilpasse sig og udnytte disse vilkår, fx i form af medieovervågning, kampagner og forsøg på dagordenssættelse. Desuden inddrages borgernes perspektiv på medieret og medialiseret politisk kommunikation som både modtagere og deltagere i (nye) medieoffentligheder. Modulet foretager punktnedslag på væsentlige politiske genrer og giver eksempler på anvendelse af nyere humanvidenskabelige metoder til undersøgelse af politisk kommunikation. Endvidere præsenteres og diskuteres forskellige perspektiver på en velfungerende politisk offentlighed. Konteksten er i udgangspunktet dansk, men modulet inddrager også internationale udviklinger.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
teorier om politisk kommunikation og offentlighed
medieplatforme, genrer og diskursive eller retoriske udtryksformer af relevans for politisk kommunikation.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
teorier om politisk kommunikation og offentlighed i dansk og international forskning
offentlighed og udviklinger i offentlig meningsdannelse
medieplatforme, genrer og diskursive eller retoriske udtryksformer af relevans for politisk kommunikation
samspil mellem medier og politik, herunder både journalistiske medier og medieteknologier der anvendes til ’direkte’ kommunikation mellem politikere og borgere.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at anvende relevant viden til at identificere problemstillinger inden for politiske kommunikation og offentlighed og anvende relevante videnskabelige metoder til at analysere disse
at anvende og sammenfatte politisk kommunikation fra forskellige aktørers synsvinkel, herunder ikke mindst fra forskellige politiske aktører, medier og borgere
at indplacere, beskrive og vurdere betydningen af forskellige genrer, medier og multimodale udtryksformer for politisk kommunikation og offentlig meningsdannelse.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at anskue og kritisk vurdere konsekvenser af politisk kommunikation for en demokratisk offentlig samt for de berørte aktører
at analysere relevante persuasive og konsensuelle strategier og processer i politisk kommunikation
konstruktivt at bidrage til at tilrettelægge og/eller indgå i politisk kommunikation ud fra en kommunikativ synsvinkel.
Prøvens navn | Politisk kommunikation og offentlighed |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de
faglige mål beskrevet ovenfor.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | Political Communication and the Public Sphere |
Modulkode | KAVALG201624 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |