I modulet arbejdes med de forståelses- og metodemæssige udfordringer og muligheder, som den udbredte tilstedeværelse af digitale teknologier manifesterer i forhold til humanistisk forskning og praksis. Modulet tager udgangspunkt i området Digital Humanities på både individ-, gruppe- og samfundsniveau.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
digital humanities – data, viden og humanistisk forskning
kvalitative & kvantitative metoder – nye perspektiver
quantified self og self-tracking
etik i en digital, mobil og forbundet verden
embodiment & postphenomenology
somaaesthetics
homo digitalus – hvad betyder det digitale for det at være menneske.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
nye tendenser indenfor teori- og metodeudviklingen som konsekvens af nye tendenser bibragt af digital teknologi
grundlæggende kendskab til udvalgte teorier og metoder som er påvirket af eller har deres afsæt i brugen af digital teknologi
de teoretiske og metodiske perspektiver, der definerende karakter for digital humanities
forståelse for og kan reflektere over hvorledes digital humanities skabes af teknologiske muligheder, men også selv påvirker udviklingen, mulighederne og rammerne for individ, gruppe og samfund
har indsigt i de forskningsmæssige perspektiver og konsekvenser af digital humanities.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at anvende forståelsesrammen digital humanities til at beskrive og afgrænse et problemområde
at anvende og sammenfatte en analyse af et problemområde i perspektiv af digital humanities
at indplacere en problemstilling i forhold til digital humanities
at vurdere og vælge metoder, som tager højde for muligheder og begrænsninger ved digital humanities.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at anskue problemområder kritisk i perspektiv af digital humanities
at analysere relvante problemområder ud fra forståelsesrammen digital humanities
at styre, igangsætte, tilrettelægge og gennemføre vidensindsamlingsforløb med udgangpunkt i forståelsesrammen digital humanities.
Prøvens navn | ye tendenser I – Det Digitale Humaniora og Forskning |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de
faglige mål beskrevet ovenfor.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | New Tendencies I – Digital Humanities and Research |
Modulkode | KAVALG201620 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |