Modulet omhandler online sociale netværk og markedskommunikation i relation til digital ungdomskultur. Formålet med modulet er at styrke de studerendes viden om teorier om online kommunikation, digital kultur og medieæstetik med henblik på at opnå forudsætninger for at undersøge sociale medier og online markedskommunikation. Modulets sigte er at videreudvikle de studerendes analytiske færdigheder i forhold til at kunne indsamle og håndtere komplekse, multimodale empiriske data og styrke deres metodiske og analytiske refleksionsevner i undersøgelser af social mediebrug.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
digital ungdomskultur
sociale medier og markedskommunikation
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
ungdomskultur, sociale medier og online fællesskaber
markedskommunikation og digital medieæstetik
sociale medier og medieunderholdningsgenrer i et historisk perspektiv
identitetsdannelse, socialitet og forbundethed
deltagerkultur, brugergenereret indhold og brand communities
metode og etik relateret til forskning i online sociale netværk.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
kritisk at anvende videnskabelige teorier og metoder vedrørende online kommunikation, digital kultur og medieæstetik
at analysere forholdet mellem identitetsdannelse og fællesskabsopbygning i online netværksbaserede miljøer på et videnskabeligt grundlag
kritisk at vurdere brug og betydning af sociale medier i markedskommunikation både fra et afsender- og modtagerperspektiv.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at organisere og gennemføre undersøgelser af diskurs og praksis i digitale ungdomskulturer, sociale medier og online markedskommunikation
at indsamle og analysere data fra online netværksbaserede miljøer
at beskrive betydningen af sociale medier og markedskommunikation i relation til forskellige målgrupper og kontekster.
Prøvens navn | Digital ungdomskultur, sociale medier og markedskommunikation |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på
opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den
studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven
bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til
ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor.
|
Engelsk titel | Digital youth culture, social media and market communication |
Modulkode | KAVALG20162 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |