I modulet arbejdes med kommunikative problemstillinger vedrørende medieprodukters æstetik, dvs. problemstillinger, der primært drejer sig om udnyttelsen af og samspillet mellem de udtrykssystemer, som indgår i medieprodukter og mediemanifestationer (f.eks. tværmedielt) og hvordan dette kan lægge op til modtageraktivitet. Der lægges vægt på at opnå manifest indsigt og analytisk færdighed i at kunne redegøre for æstetiske funktioner og æstetiske virkemidlers mulige aktiverende effekter, med henblik på at kunne rådgive om medieprodukters udformning. Faget forudsætter at den studerende er fortrolig med medie- og kommunikationsanalyse og har viden om de dominerende mediers funktionsmåder.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
æstetisk teori og æstetisk teoris forbindelser med
perception og kognition
retorik og kommunikation
leg og spil
æstetiske praksisformer i hverdagsliv såvel som i kunstnerisk udfoldelse
mediers multimodale konstruktions- og funktionsmåder, samt mulige effekter afsammenføjninger af udtryksformer/udtrykssystemer.
tværmedialitet, dvs. indholds- og udtryksmæssige samspil mellem medieproduktioner på tværs af medier og kommunikationsformer.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at kunne bruge viden om æstetiske adfærdsformer og udtryk og kunne applicere æstetiske og kommunikative teoridannelser på såvel konkrete artefakter som mere omfattende manifestationer
at dokumentere iagttagelse, beskrivelse og analyse af samt redegørelse for medieæstetiske fænomener
på baggrund heraf kunne anvende og sammenfatte dem til kortlægning af typer af æstetisk adfærd og deres kommunikative implikationer
at kunne angive fortolkningsmæssige implikationer og indikatorer i medfør af analytiske behandlinger og kunne vurdere deres relative gyldighed set i forhold til teoretisk og metodisk tilgangsvinkel.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at kunne rådgive vedrørende medieprodukters udformning og opbygning, deres indhold og udtryk og publikumsrelevans
at kunne rådgive mht. samspil mellem medier, og mht. samspil mellem mediers udtryks- og publikumspotentiale.
Prøvens navn | Medier, kommunikation og æstetik |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de
faglige mål beskrevet ovenfor.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | Media, Communication and Aesthetics |
Modulkode | KAVALG201618 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |