I modulet arbejdes med at sætte de studerende i stand til at analysere og reflektere over centrale tendenser, temaer og aktuelle problemstillinger inden for feltet kvalitative kommunikationsstudier og diskurs ud fra viden om samspillet mellem interaktion, tekst og materialitet i virkelige situationer og medierede kontekster. De studerende skal opnå forudsætninger for at kunne analysere, reflektere over og designe kvalitative undersøgelser af aktuelle kommunikative tematikker, sætte dem ind i en historisk sammenhæng og bidrage konstruktivt og kritisk med forslag til løsning af kommunikative problemstillinger og udvikling af nye kommunikative praksisformer. Valgfagets formål er at sætte de studerende i stand til at anvende forskellige kvalitative metoder på et højt og velreflekteret niveau. De studerende vil lære at arbejde hands on med forskellige kvalitative metoder, igangsætte empiriske projekter/processer og reflektere over, hvilke kvalitative metoder, der hjælper dem til at besvare deres forskningsspørgsmål. Ligeledes vil datagenerering og bearbejdning være en del af faget. Her vil de studerende blive styrket i forhold til at samle og strukturere deres data til videre analyse.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
centrale temaer, tendenser og problemstillinger inden for kvalitative kommunikationsstudier
historiske perspektiver og baggrunde for udviklingen inden for diskurs og kommunikation
samspillet mellem diskurs, interaktion, tekst og materialitet
organisationskommunikation, diskurser og deltagelse
politik, borgerinddragelse og diskurs ifm. kommunikation og aktiviteter i offentligheden.
sociale medier, brugere og diskurser
diskurs og kommunikation i arbejdslivet
kvalitative metoder og undersøgelsesdesign i forbindelse med kommunikative problemstillinger
nyeste former af udviklinger inden for etnografi og multimodal analyse og hvordan resultater fra dem kan bruges i organisatoriske sammenhænge
arkivmetodikker og vidensarkæologi, samt datagenereringsmetodikker og it-bårede transkriptionsværktøjer.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
centrale temaer, tendenser og problemstillinger inden for kvalitative kommunikationsstudier
samspillet mellem diskurs, interaktion, tekst og materialitet
kvalitative metoder og undersøgelsesdesign i forbindelse med kommunikative problemstillinger
nye tendenser inden for kvalitative metoder, kommunikations- og diskursstudier samt viden om de historiske forhold bag
kvalitative metoder i ny dansk og international forskning.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at anvende metodologi til at identificere kommunikative problemstillinger i interpersonelle og medierede kommunikationssituationer
at anvende og sammenfatte analytiske værktøjer til komplekse kommunikative problemstillinger og praksisser ved anvendelse af bredt funderet og forskningsmæssig forankret kvalitativ kommunikationsfaglig viden
at indplacere kommunikation og kommunikationsindsatser i materielle og samfundsmæssige rammer
at vurdere og vælge mellem forskellige kvalitative metoder.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at vurdere konsekvenser af kommunikative tiltag for berørte parter
at analysere relevante kommunikative problemstillinger i organisatoriske og institutionelle kontekster
at styre, igangsætte, tilrettelægge og gennemføre kommunikationsindsatser i samarbejde med offentlige institutioner eller organisationer.
Prøvens navn | Kvalitative kommunikationsstudier |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de
faglige mål beskrevet ovenfor.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
Engelsk titel | Qualitative communication studies |
Modulkode | KAVALG201615 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |