I modulet arbejdes med, hvordan man kan facilitere værdibaserede dialoger og kreative kommunikationsformer i organisationer igennem sokratiske samtalerr og filosofisk vejledning. Det overordnede formål er at arbejde med refleksions- og undringsformer, der kan sætte professions- og kundskabsudvikling samt kommunikative praksisser ind i etiske, værdimæssige og eksistentielle perspektiver.
I tilknytning til modulet afholdes undervisning inden for følgende områder:
teoretisk indramning af filosofisk vejledning og kreativitet i professionsudvikling og organisationer
træning i sokratiske samtaleformer gennem øvelser og gennem sokratiske samtalesituationer, som deltagerne konstruerer eller vælger.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
forskellige undringsbaserede vejlednings- og samtaleformer
forholdet mellem undren, kreativitet, dannelse og oplevelsesdesign
innovative faglighed og de etiske, værdimæssige og eksistentielle dimensioner i kundskabs- og professionsudvikling
forholdet mellem motivation, meningsfuldhed i arbejdslivet og praktisk-etisk dømmekraft.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at facilitere sokratiske samtaler og undringspraksisser
at styrke indsigt for den praktisk-etiske dømmekraft i kundskabs- og professionsudvikling.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at arbejde med etiske, eksistentielle og værdimæssige spørgsmål og dimensioner i kundskabs- og professionsudvikling
at skabe innovative og kreative samtaleprocesser i professionelle organisationer
at udvikle samtale- og læringsrum for praktisk-etisk dømmekraft i professionsudvikling.
Prøvens navn | Filosofisk vejledning og kreativitet i professionsudvikling og organisationer |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål og opgaver inden for modulets fagområde. Den skriftlige
del af opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes
individuelt.
Hjemmeopgaven skal demonstrere, at den studerende opfylder de faglige mål beskrevet ovenfor. Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af bedømmelsen bestået blive lagt vægt på, at den studerende indløser modulets mål på tilstrækkelig vis. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. Ved opgaver eksaminator bedømmer til ikke- bestået bedømmes opgaven tillige af intern censor. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Afløsning: Prøven kan afløses ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i modulet, hvilket indebærer indløsning af samtlige opgaver og øvelser, som stilles i løbet af kurset. |
Engelsk titel | Philosophical guidance and creativity in professional development and organizations |
Modulkode | KAVALG201612 |
Modultype | Kursus |
ECTS | 5 |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |