Forandringer gennem tid. En specialisering i kvalitative metoder til studiet af socialt arbejde

2018/2019

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Det er en forudsætning, at modul 1 og modul 2 er bestået.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Mål
Formålet med valgfaget er at klæde den studerende på til systematisk og kritisk at kunne designe, gennemføre og analysere en undersøgelse med fokus på forandringer i borgeres liv, såvel som i det sociale arbejdes vilkår og praksis. Dette sker gennem en specialiseret indførelse i kvalitative metoder centreret omkring forløbsperspektivet, der åbner op for at analysere i en helhedsorienteret optik. Metode-valgfaget er tilrettelagt ud fra et ’learning by doing’-perspektiv for herigennem at træne de studerende i det metodiske blik gennem diskussioner af udførelsen. De studerende vil endvidere under hver lektion blive udfordret til forsknings-etiske refleksioner og diskussioner i henhold til det givne tema.

I overensstemmelse med dette overordnede formål skal den studerende lære at frembringe en afgrænset problemstilling, foretage relevante videnskabsteoretiske, metodologiske og metodiske valg samt analysere egenproduceret empiri.

Indhold
Hver undervisningsgang er struktureret omkring fire kerneelementer:

  • Det metodiske håndværk iht. det givne tema
  • Forandringsperspektivet
  • Etiske overvejelser og dilemmaer
  • Øvelse med henblik på problembaseret læring.

     

    Omdrejningspunktet for de seks lektioner er:

  1. Introduktion; Om at studere forandringer kvalitativt og gennem tid i det sociale arbejde, på borger, professionelt og samfundsniveau. Herunder om forståelser af forandring, udvikling og kausalitet, samt om tilgange til forløbsstudier.
  2. Studiet af forandringer gennem interview; Om interviewet som kilde til indsigt i fortid, nutid og fremtid, herunder biografisk og narrativ interviewmetode.
  3. Studiet af forandringer gennem observation; Om etnografisk observation, observation af naturligt forekommende samtaler og forskellige tilgange til at observere forandring.
  4. Studiet af forandringer gennem visuelle metoder; Om brug af fotos, tegninger og videomateriale og visuelle metoders potentiale ift. at studere forandring over tid.
  5. Forskerens aktive rolle i forandringsprocesser; Om dialogisk vidensudveksling, forskningsbaserede interventioner og aktionsforskningsperspektiver.
  6. Design af forandringsstudier; Opsamling og omsætning af kvalitative metoder iht. forskningsspørgsmål og forandringsperspektiv.

Læringsmål

Viden

  • teoretiske perspektiver på forandring i socialt arbejde, herunder forståelser af forandring, udvikling og kausalitet.
  • forskellige metodiske indgange til empiriske undersøgelser af forandring og udvikling.
  • perspektiver på forskerens rolle i undersøgelses- og forandringsprocesser.

Færdigheder

  • at arbejde empirisk og problemorienteret, samt på et videnskabeligt grundlag at identificere problemstillinger relateret til udvikling og forandring i/gennem socialt arbejde.
  • at reflektere over, identificere og argumentere for relevante videnskabelige undersøgelsesmetoder til studiet af konkrete problemstillinger i socialt arbejde.
  • at reflektere over og tilrettelægge egen rolle som forsker iht. den konkrete problemstilling, målsætning og forandringsfokus knyttet til en given undersøgelsesopgave.

Kompetencer

  • at designe og tilrettelægge empiriske undersøgelser af forandringer i socialt arbejde.
  • at gennemføre kvalitative studier af forandring.
  • At designe og gennemføre undersøgelser med afsæt i situeret etisk refleksion.

Undervisningsform

Mellem hver undervisningsgang får de studerende en øvelsesopgave hvor de skal afprøve næste undervisningsgangs metode.

Undervisningsformen består i teori- og forskningsbaserede forelæsninger og diskussioner med inddragelse af problemorienterede cases og studerendes praksis- og øvelseserfaringer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnForandringer gennem tid. En specialisering i kvalitative metoder til studiet af socialt arbejde
Prøveform
Skriftlig
ECTS15
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierKarakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af de enkelte valgfags læringsmål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af de enkelte valgfags læringsmål.

Fakta om modulet

Engelsk titelChanges Through Time. A Specialization in Qualitative Methods for the Study of Social Work
ModulkodeKASOA20173B2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Socialt Arbejde
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet