Mål
Formålet med valgfaget er, at give de studerende begrebslig,
metodisk og empirisk indsigt i og redskaber til at analysere
”kulturmøder” mellem professionelle inden for socialt arbejde og
brugere med indvandrer og/eller flygtningebaggrund. De studerende
skal opnå viden om en række centrale begreber til belysning af
”kulturmøde”; kompetencer til – i lyset af disse begreber - at
diskutere og problematisere, hvordan forhandlinger af identiteter
(professionelle, bruger-, nationale, etniske) finder sted i en
konkret institutionel kontekst; og færdigheder i at få øje på
”kultur” og ”kulturmøder”, som er implicitte eller ikke italesat,
og øje på andre strukturerende faktorer i situationer og
kontekster, som vi anskuer som ”kulturmøder”. De studerende skal
desuden opnå metodiske færdigheder i at planlægge, gennemføre og
analysere et observationsstudie af ”kulturmøde” inden for socialt
arbejde med brugere med indvandrer og/eller flygtningebaggrund. En
PBL og caseorienteret tilgang vil være indbygget i de studerendes
empiriske opgaver.
Indhold
Det sociale arbejde i Danmark omhandler i stigende grad tiltag og
møder med flygtninge og indvandrere. Der er imidlertid stor
usikkerhed omkring, hvordan socialarbejdere skal håndtere, at
arbejde med folk med andre etnisk-kulturelle forudsætninger end den
majoritetsdanske. Dette valgfag præsenterer de studerende for en
række centrale analytiske begreber der belyser ”kulturmøde” mellem
professionelle og brugere af socialt arbejde, herunder
minoritet-majoritets positioner og relationer,
kategoriseringsprocesser og interaktionelle
identitetsforhandlinger, bl.a. med henblik på at problematisere,
hvad et ”kulturmøde” vil sige, og hvordan det kan udspiller sig
inden for specifikke institutionelle rammer i det sociale arbejdes
frontlinje. Begrebsliggørelsen af ”kulturmødet” kombineres med et
empirisk observationsstudie, mhbp at udfordre og reflektere over de
analytiske perspektivers relevans og potentialer ift en
problemorienteret empirisk og analytisk tilgang. Socialt arbejde
forstås bredt som de sociale indsatser der finder sted både i det
offentlige sociale system, i frivilligt og NGO arbejde, samt i
virksomheder (fx ifbm. den virksomhedspraktik flygtninge skal ud i
under kommunernes integrationsprogram).
Underviserne sørger på forhånd for at skaffe adgang for de studerende ift. udvalgte observationssteder, såsom foreninger, organisationer som Venligboernes og deres aktiviteter og cafeer, kirker, hjemløsecafeer, socialforvaltninger, jobcentre o lign. De studerende gennemfører observationer i grupper, hvis størrelse afhænger af observationsstedet.
Prøvens navn | Kulturmøde – observationsstudier af sociale kategorier og interaktioner i socialt arbejde med indvandrere og flygtninge |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der
demonstrerer udtømmende opfyldelse af de enkelte valgfags
læringsmål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af de enkelte valgfags læringsmål. |
Engelsk titel | Cultural Encounters - Observational Studies of Social Categories and Interactions in Social Work with Immigrants and Refugees |
Modulkode | KASOA20173B1 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |