Indhold
Socialt arbejdes kontekster i tid og rum: Der
fokuseres i undervisningen på aktuelle umiddelbart
modsætningsfyldte tendenser til på den ene side øget deltagelse,
medborgerskab og tilpasning af indsatser til den enkelte og på den
anden side standardisering og anden form for procesregulering.
Desuden fokuserer undervisningen på, hvordan forskellige typer af
kategoriseringer af socialt udsatte borgere spiller sammen og
skaber specifikke opfattelser af ’klienten’, samt hvilken betydning
dette har for socialt arbejdes praksis i forskellige
institutionelle, sociale og historiske kontekster.
Retssociologi og retlig regulering: Der fokuseres i undervisningen på retssociologiske emner med speciel relevans for socialt arbejde herunder begreberne ret og retsanvendelse, sammenhæng mellem retten og samfundsudviklingen, rettens årsager og virkninger, retlige normers samspil og sammenstød med andre normer og strukturer i socialt arbejde, aktører i den retlige regulering af socialt arbejde, samt internationale retsnormer og deres indflydelse på socialt arbejde i en dansk kontekst.
Mål
Socialt arbejdes kontekster i tid og rum: Målet for
undervisningen er at give den studerende mulighed for at analysere
dansk og nordisk socialt arbejde i en historisk og international
kontekst og på den baggrund skabe grundlag for, at den studerende
udvikler kritisk og videnskabelig refleksion over specifikke
opfattelser af sociale problemer, socialpolitiske programmer og
iværksættelsen af specifikke typer af socialt arbejde i udvalgte
områder af socialt arbejde.
Retssociologi og retlig regulering: Målet for undervisningen er, at den studerende opnår indsigt i retssociologiske teorier og perspektiver på retssystemets udvikling og retsanvendelsen i sammenhæng med samfundsudviklingen, samt karakteristika ved og konsekvenser af retlige reguleringsformer med specielt henblik på socialt arbejde.
Ved bedømmelse af fagene Socialt arbejde – tid og rum, og Retssociologi og retlig regulering lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig viden om:
Ved bedømmelse af fagene Socialt arbejde – tid og rum, og Retssociologi og retlig regulering lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig færdigheder i:
Ved bedømmelse af fagene Socialt arbejde – tid og rum, og Retssociologi og retlig regulering lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig kompetencer til:
Socialt arbejdes kontekster i tid og rum: Modulet er et fokusmodul. Undervisningen består af fælles undervisningsgange på tværs af fokusområder og undervisningsgange på de enkelte fokusområder. Undervisningsformen består hovedsageligt af forelæsning og diskussioner med inddragelse af forskningsresultater, cases og studenteraktiviteter.
Retssociologi og retlig regulering: Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger og dialog.
Socialt arbejdes kontekster i tid og rum: 10 ECTS
Retssociologi og retlig regulering: 5 ECTS
Prøvens navn | Socialt arbejdes kontekster i tid og rum, retlig regulering |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
Mundtlig intern eksamen med individuel bedømmelse på baggrund af
skriftlig formidlingstekst. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Karakteren 12 gives i fagene Socialt arbejdes kontekster i tid
og rum, og Retssociologi og retlig regulering for den fremragende
præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af ovenstående
læringsmål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Karakteren 02 gives i fagene Socialt arbejdes kontekster i tid og rum, og Retssociologi og retlig regulering for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af ovenstående læringsmål. |
Engelsk titel | Social Work context in time and space, Sociology of law |
Modulkode | KASOA20173A |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |