Fællesfaglige redskaber

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Målet er at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer om samspil mellem videnskabsteori, problemformulering, metode og didaktik.

 

Læringsmål

Viden

  • har viden om relevans af samspil mellem videnskabsteori, problemformulering, metode og didaktik i gymnasial kontekst
  • har viden om muligheder for at etablere samspil mellem videnskabsteori, problemformulering, metode og didaktik
  • kan eksemplificere, hvordan primærfaglige elementer kan indtænkes i dette samspil

Færdigheder

 

  • kan anvende modulets begreber og modeller som grundlag for at arbejde med planer for anvendelse af fællesfaglige redskaber
  • kan anvende viden fra modulet til kritisk at vurdere, hvorvidt konkret anvendelse af fællesfaglige redskaber er hensigtsmæssig

Kompetencer

  • kan planlægge anvendelse af fællesfaglige redskaber i gymnasial undervisning
  • kan indgå i samarbejde med andre omkring anvendelse af fællesfaglige redskaber i undervisningsforløb
  • kan koble egen faglige viden til fællesfaglige forløb

Undervisningsform

Forelæsninger med tilknyttede øvelser.

Omfang og forventet arbejdsindsats

10 ECTS

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Gennemførte kurser i videnskabsteori, PBL og metode på ba-niveau og samfundsfagsuddannelsens kursus i didaktik.

Prøver

Prøvens navnFællesfaglige redskaber
Prøveform
Mundtlig
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierBestået gives for en præstation, der dokumenterer en minimal eller bedre indfrielse af læringsmålene.

Fakta om modulet

Engelsk titelCross-disciplinary Theories and Methods
ModulkodeKASAM201313
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
Udbydes af studienævnet efter behov
ECTS10
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Politik & Administration og Samfundsfag
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet