Interterapi

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet er et kursusmodul, der omfatter praktisk træning i udarbejdelse, gennemførelse og evaluering af et individuelt musikterapeutisk forløb med en medstuderende.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:

  • professionel ledelse af et individuelt korttids musikterapiforløb ud fra psykodynamiske og andre terapiteoretiske principper
  • relevante teknikker (regressive eller progressive) i forhold til en musikterapeutisk ramme og klientens behov
  • overføringsforhold i terapeut/klient relationen
  • det teoretiske grundlag for Interterapi som metode

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:

  • at indgå i såvel klient- som terapeutrollen, samt kunne integrere sit klientperspektiv i sin terapeutidentitet
  • at arbejde ud fra og fastholde et arbejdstema og samtidig møde klienten på klientens præmisser og følge klientens proces
  • at anvende relevante interventioner (regressive eller progressive) musikalsk og verbalt i forhold til en musikterapeutisk ramme og klientens behov
  • at anvende musikterapiteoretiske refleksioner og personlige erfaringer til at demonstrere en integreret forståelse af musikterapeutrollen, herunder forståelse af overføringsforhold, styreformer og musikterapeutiske forholdemåder undervejs i forløbet
  • at anvende supervision med henblik på at fremme en autentisk, faglig egenrefleksion
  • at dokumentere klientforløbet med videooptagelser og skriftligt materiale, som fx transskriptioner og forløbsoversigter, på en etisk forsvarlig og faglig relevant måde
  • at reflektere over og integrere egne erfarings- og læringsprocesser i forhold til terapeutrollen, overføringsforhold samt musikalske og verbale interventioner (terapeutisk portefølje)

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:

  • selvstændigt at lede et individuelt musikterapeutisk forløb ud fra psykodynamiske principper
  • at integrere musikterapiteoretiske refleksioner med personlige erfaringer af faglig karakter i en forståelse af terapeutrollen i individuelle musikterapeutiske, psykodynamiske processer herunder overføringsforhold, styreformer og musikterapeutiske forholdemåder
  • at kunne styre musikterapeutiske arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter udvikling af nye terapiteknikker
  • selvstændigt kunne igangsætte, gennemføre og reflektere et fagligt relevant forløb og påtage sig et professionelt ansvar under løbende supervision

Eksamen

Prøver

Prøvens navnInterterapi
Prøveform
Mundtlig
Prøven består i casefremlæggelse af et individuelt musikterapiforløb, udøvet med en medstuderende i klientrollen. Casefremlæggelsen tager udgangspunkt i 3-5 videoklip af musikalske interventioner, og fokus for fremlæggelsen er den studerendes terapeutrolle under forløbet. Den studerende skal basere sin fremlæggelse på etiske overvejelser og principper samt beskrive og reflektere over sin erfaringsproces med vægt på egne ressourcer og udviklingspotentialer som terapeut

Normeret prøvetid: 45 min., heraf 30 min. til fremlæggelse.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierPrøven skal demonstrere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for modulet.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål, på en selvstændig og overbevisende måde og med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Fakta om modulet

Engelsk titelInter Music Therapy
ModulkodeKAMTP20147
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Musikterapi
FakultetDet Humanistiske Fakultet
SkoleSkolen for Musik, Musikterapi, Psykologi, Art, Kommunikation og Teknologi