Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet er et projektmodul. I tilknytning til modulet afholdes
kursus i centrale forskningsmetoder, samt videnskabsteoretiske og
-etiske problemstillinger i forbindelse med dataindsamling og
bearbejdning. Projektet kan efter den studerendes ønske rettes mod
litteratursøgning eller forberedelse til dataindsamling i
forbindelse med 9. semester praktik og som forberedelse til
kandidatspecialet på 10 semester.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- videregående forskningsmetoder til analyse, bearbejdning og
dokumentation af kliniske data fra musikterapiforløb, samt de
videnskabelige problemstillinger der er knyttet til anvendelsen af
metoderne
- international, empirisk forskning i musikterapi med udvalgte
klientmålgrupper
- sammenhæng mellem empiriske forskningsresultater og anvendt
forskningsmetodik, design, måleredskaber, analysemetode og
epistemologi
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at identificere og formulere et specifikt, fagrelateret
problem, inddrage relevant forskningslitteratur, begrunde
metodevalg og analysestrategier (kvantitative, kvalitative og
casebaserede), gennemføre en undersøgelse på et højt fagligt
niveau, samt diskutere resultaterne i forhold til professionelle og
videnskabelige problemstillinger
- at søge, anvende og vurdere forskningsbaseret viden, hvad enten
det sker gennem en grundig litteraturgennemgang (primærlitteratur)
af nyere musikterapiforskning i forhold til et defineret emne eller
klientmålgruppe, eller som et empirisk pilotprojekt med
dataindsamling, -analyse og -bearbejdning
- at reflektere over anvendelse af videregående forskningsmetoder
i forhold til kliniske data (evt. assessment), samt kunne diskutere
de videnskabelige problemstillinger der er knyttet til anvendelsen
af metoderne
- at analysere og diskutere faglige og videnskabelige
problemstillinger der er knyttet til musikterapeutisk praksis, samt
at kunne integrere denne viden med henblik på at opstille nye
analyse- og løsningsmodeller
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
- selvstændigt at kunne analysere og forholde sig fagligt og
videnskabeligt til komplekse kliniske data, samt integrere dette
med relevant forskningslitteratur i musikterapi med en udvalgt
klientmålgruppe
- at kunne identificere relevante forskningsdata og
-undersøgelsesstrategier (evt. assessment) i forhold til specifikke
musikterapeutiske problemstillinger
- at forholde sig videnskabsteoretisk til undersøgelse,
dokumentation og bearbejdning af musikterapeutiske
problemstillinger
- at anvende videregående forskningsmetoder i forhold til
kliniske data, samt kunne diskutere de videnskabelige
problemstillinger der er knyttet til anvendelsen af metoderne
- at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling, læring og
specialisering
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Videregående musikterapiteori og -forskning |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
Prøven tager udgangspunkt i en af én eller flere studerende
udarbejdet projektrapport.
Projektrapporten må højst være på 15 sider pr. studerende, højst 20
sider ved
individuelt udarbejdede rapporter.
Normeret prøvetid ved gruppeeksamen er 20 min. pr. studerende plus
10 min. pr. gruppe. Ved individuel eksamen er prøvetiden i alt 30
minutter |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vægtning: Bedømmelsen sker ud fra en helhedsvurdering af
projektet, fremlæggelsen, den fælles diskussion og de individuelle
spørgsmål, dvs. alle aspekter skal demonstreres udført på
tilfredsstillende vis. |