Indenfor temarammen om design bygges der videre på viden, færdigheder og kompetencer på uddannelsens tidligere moduler, og der undervises i forudsætninger for at designe lærings- forandringsforløb relateret til trivsel, velvære, mad, måltider og sundhed på både individ, gruppe- og organisationsniveau. Der er således fokus på sundhed i bred forstand både som genstand men også som ”sund” læring og forandringsprocesser, der foregår i såvel offentlige som private og frivillige institutioner men også i lokalsamfund.
De teoretiske tilgange vil spænde over et kontinuum mellem erkendelsesinteresser med fokus på den ene side megen forandringsivrighed/villighed og på den anden side et fokus på at forstå og forklare trægheder og utilsigtede effekter i brugen af designs for læring og forandring.
Intervention kan understøtte såvel stabile som agile processer. De fleste interventionsmetoder har i en eller anden målestok samskabelse og involvering som ideal. Valgmodulets teorier vil derfor også tematisere en risikovillighed, hvor det uprøvede prøves.
Valgmodulet er tilrettelagt med udgangspunkt i empiriske fænomener vedrørende lærings- og forandringsdesigns i relation til sundhed og læring. Udgangspunktet er således ikke teoretiske paradigmer, men derimod empiriske fænomener, som kritisk belyses ud fra forskellige videnskabsteoretiske positioner. Indhold i undervisningen har fokus på sundhedsfremmende interventionstilgange i lokalsamfund, ledelseskoncepter der påberåber sig sunde medarbejdere og sund arbejdsplads, tværfaglighed og professionsidentitet, kulturelle forståelser af sundhed, metodikker til regulering og forandring af adfærd, og endelig trivsel, velvære og robusthed på arbejdspladsen.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til
Prøvens navn | Sundhed og læring |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
En ekstern kombineret skriftlig og mundtlig prøve i Sundhed og
Læring (Health and Education).
Prøven tager udgangspunkt i en projektrapport og en artikel efter videnskabelige standarder, der formidler projektets vidensproduktion eller behandler en tilstødende relevant problemstilling, som ikke er behandlet i projektet. Ved gruppesamarbejde indgår artiklen i gruppens fælles ansvar. Projektet skal omhandle læring og forandringsprocesser i forhold til sundhed og skrives med udgangspunkt i modulets faglige indhold. Sidetal: Opgaven skal være på mindst 15 højst 20 sider pr. studerende ved gruppearbejde og højst 30 sider ved individuelt udarbejdede rapporter. Hertil kommer en artikel efter videnskabelige standarder på mindst 5 og højst 7 sider, som ikke tælles med i førnævnte sidetal. |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Projektrapporten og den mundtlige eksamination skal
demonstrere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for
modulet.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. |
Engelsk titel | Health and Education |
Modulkode | KALFP20176 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |