Dette modul består af tre fagelementer (kurser), som hver især
behandler forskellige aspekter af ledelse af it-udvikling:
• Modul 9.1: Ledelse af it-udviklingsprojekter.
• Modul 9.2: Ledelse af tekniske specialister og teams.
• Modul 9.3: Outsourcing af it-udviklingsprojekter.
Modul 9.1: Ledelse af it-udviklingsprojekter
Mål:
At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr. ledelse af
it-udviklingsprojekter.
Indhold:
1. Projekt- og programledelse. Forskellige paradigmer for styring
af it-udviklingsprojekter, grundlæggende problem-stillinger
forbundet med ledelse af it-udviklingsprojekter og hvordan disse
kan håndteres.
2. it-udviklingsprojekters hovedfaser, aktiviteter og processer,
herunder projektopstart, gennemførelse og afslut-ning, samt de
specifikke faser, aktiviteter og processer der kendetegner
it-udviklingsprojekter.
3. Forskellige typer af it-udviklingsprojekter, herunder fx
tilpasning af standardsystemer og ny-udviklingsprojekter osv.
4. Organisering af it-udviklingsprojekter, herunder forskellige
måder at organisere projekterne på, de forskellige roller der
typisk indgår i projekterne.
5. Risikostyring i it-udviklingsprojekter, herunder metoder til
risikoanalyse og hvordan typiske risici håndteres.
6. Identifikation og styring af interessenter i
it-udviklingsprojekter.
7. it-udviklingsmodeller og udarbejdelse af strategi for
projektgennemførelse.
8. Projektplanlægning og -estimering af it-udviklingsprojekter,
herunder nedbrydning af opgaven i arbejdspakker, anvendelse af
milepæle, udarbejdelse af tidsplaner og estimater, samt anvendelse
af projektplanlægningsværktø-jer.
9. Projektøkonomi, herunder væsentlige faktorer med betydning for
produktivitet i it-udviklingsprojekter, samt anvendelse af
metrikker til styring af projektet.
10. Projektopfølgning, herunder teknikker til evaluering af
fremdrift, brug af metrikker, statusrapportering og håndte-ring af
afvigelser.
11. Styring af it-udviklingsprojekters krav og omfang, herunder
hvordan ændringer til krav styres.
12. Kvalitetssikring i it-udviklingsprojekter.
13. Eskalering og de-eskalering af it-udviklingsprojekter.
14. Gennemførelse af post-project reviews.
Modul 9.2: Ledelse af tekniske specialister og teams.
Mål:
At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr. ledelse af
it-specialister og -teams.
Indhold:
1. Ledelse af teams: Forskellige typer af teams, hvordan teams
fungerer, hvordan beslutninger træffes i teams, team-sammensætning,
team building, team-effektivitet, virtuelle teams, løsning af
konflikter i teams, vidensde-ling i og mellem teams, værktøjer der
understøtte samarbejde i teams, gruppetænkning og -pres,
sammenhæn-gen mellem teams og resten af organisationen.
2. Ledelse af tekniske specialister: Omfatter emner som teknisk
ledelse, forståelse af professionelt arbejde, motiva-tion,
commitment management, coaching, organisering af specialister,
kompetenceudvikling, professionel kom-munikation og formidling,
professionelt ansvar og etik.
Modul 9.3: Outsourcing af it-udviklingsprojekter.
Mål:
At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr. outsourcing af IT
udviklingsprojekter.
Indhold:
1. Hvorfor outsource? Herunder hvilke implikationer outsourcing har
for organisationen.
2. Hvad kan outsources?
3. Forskellige former for outsourcing.
4. Omkostninger ved outsourcing.
5. Valg af leverandører.
6. Outsourcing kontrakter.
7. Styring af outsourcede it-udviklingsprojekter, herunder
relationsledelse, leverandørstyring og kvalitetssikring af
leverancer.
8. Brug af offshore ressourcer, herunder håndtering af kulturelle
forskelle og geografisk afstand.
De studerende skal opnå viden om, hvordan
it-udviklingsprojekter, teams, tekniske specialister og
leverandører ledes (kompetence #3 og #6).
- Indenfor teori om ledelse af it-udviklingsprojekter skal de
studerende opnå viden, som er baseret på højeste internationale
forskning (kompetence #1, #3 og #6).
De studerende skal kunne reflektere over viden om ledelse af
it-udvikling på et videnska-beligt grundlag (kompetence #2, #3 og
#6).
Mestre følgende færdigheder der knytter sig til ledelse af
it-udviklingsprojekter (kompetence #3 og #6):
- Kunne overskue og styre programmer bestående af en portefølje af
it-udviklingsprojekter.
- Kunne analysere et it-udviklingsprojekt og de rammer det foregår
under med henblik på at vælge og tilpasse strategi og
udviklingsmodel for projektet.
- Kunne afdække projekters risici og vurdere hvordan disse risici
håndteres hensigtsmæs-sigt.
- Kunne identificere projekters interessenter og vurdere hvordan
disse skal inddrages, in-formeres og håndteres.
- Kunne organisere, planlægge, estimere og udarbejde budgetter for
it-udviklingsprojekter, og tilrettelægge arbejdsprocesser og rammer
for projektarbejde på en måde som skaber høj produktivitet og
kvalitet.
- Kunne følge op på, skabe overblik over, udarbejde statusrapporter
og håndtere afvigelser i forhold til planer og budgetter.
- Kunne styre arbejdsprodukter der udarbejdes under projektarbejdet
og konsekvensvurdere og styre ændringer til disse.
- Kunne gennemføre projekt reviews både under og efter projekters
gennemførelse mhp. at uddrage erfaringer og forbedre praksis.
Mestre følgende færdigheder der knytter sig til ledelse af tekniske
specialister og teams (kom-petence #3 og #6):
- Kunne etablere, organisere og lede både almindelige samt
tværkulturelle, virtuelle teams, gennemføre team
building-aktiviteter og facilitere vidensdeling, samarbejde og
konflikt-løsning i teams.
- Kunne lede tekniske specialister og skabe de nødvendige
betingelser for at disse kan ar-bejde produktivt og udvikle deres
kompetencer.
Mestre følgende færdigheder der knytter sig til ledelse af
leverandører i forbindelse med out-sourcing af udviklingsopgaver
(kompetence #3 og #6):
- Kunne vurdere under hvilke omstændigheder og hvad, der med fordel
kan outsources.
- Kunne vælge leverandører og vurdere hvilken aftaleform og
relation, der ønskes med leverandøren.
- Kunne samarbejde med og styre leverandører også ved anvendelse af
offshore ressourcer.
- Kunne tilrettelægge den nødvendige verifikation af, at aftalte
ydelser og produkter leveres som aftalt.
De studerende skal i forbindelse med anvendelsen af ovennævnte
færdigheder kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier,
metoder, redskaber indenfor ledelse af it-udvikling (kompetence
#4).
De studerende skal i forbindelse med anvendelsen af ovennævnte
færdigheder kunne formid-le forskningsbaseret viden og diskutere
professionelle og videnskabelige problemstillinger indenfor ledelse
af it-udvikling med både fagfæller og ikke-specialister (kompetence
#5).
Modulet bidrager især til kompetence #3 og #6 i den forstand, at
de studerende opnår viden om ledelse af it-udvikling.
Modulet bidrager også til kompetence #1, da de studerende indenfor
”ledelse af it-udviklingsprojekter” skal tilegne sig viden, der er
baseret på højeste internationale forskning, til kompetence #2 da
de studerende gennem kurset bi-bringes forudsætninger for at kunne
forstå og reflektere over ledelse af it-udvikling på et
videnskabeligt grundlag, til kompetence #4 da de studerende lærer
at vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier, metoder,
redskaber inden-for ledelse af it-udvikling bl.a. på baggrund af
vurdering af den konkrete situation og opgave, og til kompetence #5
ved dels at etablere et godt fagligt fundament, men også ved at
anvende faglig præsentation, dialog og diskussion som en del af
undervisningsformen.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor
teorier og metoder præsenteres, og opgaveløsning hvor der
udarbejdes en skriftlig opgave.
Undervisningen baseres på en kombination af lærebøger og
videnskabelige artikler, således at de studerende på udvalgte
områder får adgang til højeste internationale forskning,
introduceres for klassiske artikler indenfor området, samt generelt
lærer at læse og anvende videnskabelige artikler indenfor dette
fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases fra både offentlige og
private virksomheder, der illustrerer it-ledelsesmæssige
problemstillinger, og gerne ved at praktikere præsenterer en case,
de selv har deltaget i og de overvejelser, de har gjort sig i
forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 9: Ledelse af it-udvikling |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Engelsk titel | Module 9: Management of IT development |
Modulkode | KAITL20159 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Digitalisering |
Institut | Institut for Statskundskab |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |