Modul 4 består af to fagelementer:
1. 4.1: Et kursus i forskningsmetode.
2. 4.2: Et studieprojekt.
Derudover er der en tæt sammenhæng til Modul 2 og 3 i den forstand,
at de studerende emnemæssigt skal arbejde med problemstillinger
indenfor det faglige felt, der udspændes af disse moduler, og
benytte de teorier og metoder som de præsenteres for gennem disse
moduler.
Mål:
At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr. ledelse af
informationssystemer og forskning i ledelse af
informationssystemer.
Indhold:
Modul 4.1: Forskningsmetode. Kurset omfatter:
1. Videnskabelige teorier, metoder og redskaber, der anvendes
indenfor forskning i informationssystemer og it-ledelse.
De studerende skal inden for et afgrænset område (se Modul 2 og
3) opnå viden om ledelse af informationssystemer, der er baseret på
højeste internationale forskning (kompetence #1 og #6).
- De studerende skal opnå viden om videnskabelige teorier, metoder
og redskaber, der anvendes indenfor forskning i
informationssystemer og it-ledelse (se Modul 4.1) (kompetence #3).
De studerende skal opnå indgående færdigheder indenfor et eller
flere af de områder, der er omfattet af Modul 2 og 3, og som
knytter sig til it-ledelse i praksis (kompetence #6).
- Kunne forstå og reflektere over it-ledelse på et videnskabeligt
grundlag, samt identificere relevante videnskabelige
problemstillinger indenfor it-ledelse (kompetence #2).
- Kritisk kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier,
metoder, redskaber og færdigheder indenfor it-ledelse, samt
opstille nye it-ledelsesmæssige analyse- og løs-ningsmodeller
(kompetence #4).
- Kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere
professionelle og videnskabelige problemstillinger med både
fagfæller og ikke-specialister, herunder fx andre ledere, kun-der,
leverandører, brugere samt tekniske specialister indenfor udvikling
og drift af it-systemer (kompetence #5).
- Selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og
tværfagligt samarbejde samt påtage sig et professionelt ansvar for
både processen og resultatet. Tværfagligheden skal blandt andet
udmønte sig i, at de skal kunne anvende generelle
samfundsvidenskabelige teorier og metoder til analyse af
problemstillinger angående informationssystemer og le-delsen af
disse, og drage nytte af deres generelle forståelse for hvordan
både offentlige og private virksomheder fungerer (kompetence #8).
- Selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering. Dette omfatter både den mere langsigtede faglige
udvikling og specialisering (fx: vil jeg arbejde med
it-linieledelse, ledelse af it-udviklingsprojekter, eller
it-baseret forretningsudvikling), og den specifikke kortsigtede og
afgrænsede faglige udvikling og specialisering som er nødvendig for
at kunne løse en ny udviklingsopgave, som forudsætter ny viden,
kompetence eller færdigheder (kompetence #9).
Modulet bidrager bredt til at opbygge it-ledelsesmæssige kompetencer, som det fremgår af efterfølgende tabel. Der lægges dog især vægt på kompetence #6 og #1 i den forstand, at de studerende opnår stor faglig dybde indenfor et afgrænset område med betydning for ledelse af informationssystemer, at de studerende udbygger deres kompetence til at arbejde tværfagligt og inddrager deres samfundsvidenskabelige kompetencer (kompetence #8) og at de stude-rende opbygger deres forskningsmetodiske kompetencer (kompetence #3).
Prøvens navn | Modul 4: Semesterprojekt: Ledelse af informationssystemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Engelsk titel | Module 4: Semester project: Management of information systems |
Modulkode | KAITL20154 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Digitalisering |
Institut | Institut for Statskundskab |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |