Modulet har fokus på uddannelsens praktiske virkelighed og hovedkomponenten er et 3-4 måneders forløb , hvor den studerende opholder sig på eller arbejder med en opgave (eller delopgave) for en virksomhed/organisationen på et akademisk niveau og indenfor uddannelsens ramme, dvs. it, læring og organisatorisk omstilling.
Formålet er at den studerende erfarer og får indsigt i den konkrete arbejdsvirkelighed, som uddannelsen er rettet i mod og får mulighed for at anvende og reflektere over sin faglighed i forhold til en konkret praksis.
Forløbet i virksomheden/ organisationen skal deles i refleksionstid, der samles i en projektrapport, hvor teori og metode bruges til at belyse relevante perspektiver.
I projektrapporten skal indgå empirisk dokumentation for opgave og proces, f.eks. analyser af interview, workshop eller lignende foretaget med personer fra virksomheden/organisationen i forbindelse med løsning af en opgave, udarbejdelse af en undersøgelse eller tilsvarende.
Der tilknyttes en faglig vejleder til forløbet.
Studerende der er i projektorienteret forløb på samme sted og arbejder med samme fokus/opgave, kan vælge at skrive projektrapport sammen.
Det er muligt at lave et forløb i en international virksomhed/organisation.
Der udarbejdes en kontrakt hvis form og kriterier er bestemt af studienævnet, og som minimum skal specificere, at den studerende skal have tid til at lave en projektrapport samt følge modulet ’Kompetence- og uddannelsesudvikling i globaliseringsperspektiv’.
relevante fagområder for praksisopholdsopgaven
metoder og teorier i praksis med særlig vægt på sammenhængen til uddannelsens øvrige modulers fagområder,
samarbejdsformer og deltagelse i institutioner, virksomheder og organisationer.
at beskrive, analysere og vurdere forskellige professionelle praksisser indenfor it, læring og organisatorisk omstilling, bl.a. set i relation til forskelle mellem private virksomheder, offentlige institutioner og det omgivne samfund,
at kunne identificere, udrede, analysere og evaluere professionelle og tværdisciplinære indsatser og kritisk reflektere over egen rolle heri.
at deltage i, påvirke og gennemføre forandrings- og problemløsningsprocesser i praksis, hvor it er omdrejningspunktet, for eksempel i forbindelse med implementering, produkt- og kompetenceudvikling
at kommunikere og formidle faglige problemstillinger, valg og løsninger til fagfæller, til kollegaer med andre baggrunde og lægfolk,
at indgå i og lede arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller inden for uddannelsens fagområde at identificere egne læringsbehov i en praksiskontekst og strukturere egen læringsproces i relation hertil.
Prøvens navn | It, læring og organisatorisk omstilling i teori og praksis |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
Prøven foregår som en diskussion mellem den studerende,
eksaminator og censor med udgangspunkt i et skriftligt arbejde som
dokumenterer og formidler den studerendes arbejde med løsning af en
faglig relevant, praktisk opgave i samspil med en privat eller
offentlig organisation.
Det skriftlige arbejde har form af: En projektrapport, hvor emnet og problemstillinger aftales med praksisopholdsvejlederen. Sidetal: Praksisopholdsrapporten må højst være 25 sider for én studerende dvs. ved to studerende højst 32 sider, ved tre studerende højst 39 sider, osv.). Prøvetiden er normeret til 30 min. for den første studerende og 20 min. pr gruppemedlem derefter (dvs. 30 min. for én studerende, 50 min. ved to studerende og 70 min. ved tre studerende osv.) Der anlægges en helhedsvurdering hvor det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation tillægges samme vægt. Eksamen kan afvikles via fysisk eller online tilstedeværelse (f.eks via skype eller videokonference). |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. |
Engelsk titel | It, Learning and organisational change in theory and practice |
Modulkode | KAIIOL201713 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |