Modulet har fokus på samspillet mellem it og kompetence- og uddannelsesudvikling, set i globalt perspektiv. Uddannelse foregår i dag i en global ramme, kompetenceudvikling er en definerende aktivitet for organisationer og virksomheder nationalt som internationalt, og it er integreret i udvikling af kompetencer og uddannelser. Der afholdes kurser i kommunikation, kultur og globalisering; samt it, kompetence- og uddannelsesudvikling i globaliseringsperspektiv. Dele af kurserne kan foregå på engelsk og modulet er tilrettelagt så det er muligt at følge fleksibelt, fx via videokonference og online dialoger, så det er muligt at følge samtidigt med eksempelvis et internationalt praktikforløb.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
kompetence- og uddannelsesudvikling i globalt perspektiv, herunder uddannelsessystemers diversitet,
kulturbegreber, globalisering og internationalisering, interkulturel kommunikation og medborgerskab,
it og teknologiforståelser i relation til globale uddannelses- og kompetenceudviklingsprocesser.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at foretage velunderbyggede vurderinger og kvalificerede valg blandt modulets videnskabelige teorier, metoder og redskaber,
at kunne identificere relevante problemstillinger i globale kontekster, der involverer samspil mellem it og uddannelses- og/eller kompetenceudviklingsprocesser,
at kunne tilrettelægge undersøgelser inden for området samt designe, vejlede, støtte og evaluere it-integrerende kompetence- og uddannelsesudvikling i en global kontekst,
at formidle forskningsbaseret viden, herunder i forskellige akademiske genrer og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med fagfæller og ikke-fagfæller.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at kunne igangsætte og styre et komplekst undersøgelsesarbejde baseret på videnskabelige kriterier, analysemodeller og metoder inden for området it, kompetence- og uddannelsesudvikling i globaliseringsperspektiv,
selvstændigt og på videnskabeligt niveau at kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde, samt styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter udvikling af nye løsningsmodeller,
på videnskabeligt niveau at kunne ind-tænke og inddrage konsekvenser af kulturel mangfoldighed og kompleksitet i relation til it, kompetence- og uddannelsesudvikling i institutioner og organisationer.
Prøvens navn | Kompetence og uddannelsesudvikling i globaliseringsperspektiv |
Prøveform | Skriftlig
Emnet for opgaven aftales på forhånd mellem den studerende og
eksaminator. Opgavebesvarelsen skal være mellem 10 og 12 sider, ved
flere studerende mindst 2 og højst 3 sider mere pr. ekstra
studerende (dvs. v. to personer 12-15 sider, v. tre personer 14-18
sider, osv.). |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. |
Engelsk titel | Global Perspectives on Competence and Educational Development |
Modulkode | KAIIOL20149 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |