Modulet har fokus på uddannelsens praktiske virkelighed og hovedkomponenten er et 3-4 måneders praktikforløb, hvor den studerende opholder sig på eller arbejder med en opgave (eller delopgave) for virksomheden på et akademisk niveau og indenfor uddannelsens grundlag af it, læring og organisatorisk omstilling. Formålet er at den studerende erfarer og får indsigt i den konkrete arbejdsvirkelighed, som uddannelsen er rettet i mod og får mulighed for at anvende og reflektere over sin faglighed i forhold til en konkret praksis. Forløbet på / med virksomheden skal deles med refleksionstid der samles i en praktikrapport, hvor teori og metode bruges til at belyse relevante perspektiver. I praktikrapporten skal indgå empirisk dokumentation for både opgave og proces, f.eks analyser af interview, workshop eller lignende foretaget med personer fra praktikstedet i forbindelse med løsning af en opgave, udarbejdelse af en undersøgelse eller tilsvarende. Der tilknyttes en faglig vejleder til forløbet, og der holdes et eller flere fællesseminarer for de studerende i praktik. Det er muligt at være i et internationalt praktikforløb. Der udarbejdes en kontrakt hvis form og kriterier er bestemt af studienævnet, men skal som minimum specificere at den studerende skal have tid til at lave praktikrapport og skal kunne følge modulet: Kompetence- og uddannelsesudvikling i globaliseringsperspektiv.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
Den studerende skal gennem modulet opnå færidgheder i:
at beskrive, analysere og vurdere forskellige professionelle praksisser indenfor it, læring og organisatorisk omstilling, bl.a. set i relation til forskelle mellem private virksomheder, offentlige institutioner og det omgivne samfund,
Identificere, udrede, analysere og gennemføre og evaluere professionelle og tværdisciplinære indsatser og kritisk reflektere over egen rolle heri.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
kommunikere og formidle faglige problemstillinger, valg og løsninger til fagfæller, til kollegaer med andre baggrunde og lægfolk,
at indgå i og lede arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller inden for udannelsens fagområde (it, læring og organisatorisk omstilling),
at identificere egne læringsbehov i en praksiskontekst og strukturere egen læringsprocess i relation hertil.
Prøvens navn | It, læring og organisatorisk omstilling i teori og praksis (praktikforløb) |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en diskussion mellem den studerende,
eksaminator og censor med udgangspunkt i et skriftligt arbejde som
dokumenterer og formidler den studerendes arbejde med løsning af en
faglig relevant, praktisk opgave i samspil med en institution,
virksomhed eller organisation. Det skriftlige arbejde har form af:
En praktikrapport, hvor emnet og problemstillinger aftales med
praktikvejlederen. Praktikrapporten må højst være 25 sider,.
Prøvetiden er normeret til 30 min.. Der anlægges en
helhedsvurdering hvor det skriftlige arbejde og den mundtlige
præstation tillægges samme vægt. Eksamen kan afvikles via fysisk
eller online tilstedeværelse (f.eks via skype eller
videokonference). |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af modulets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. |
Engelsk titel | It, Learning and organisational change in theory and practice (academic internship) |
Modulkode | KAIIOL201411 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |