Modulet har fokus på udvikling af et it-didaktisk design af et konkret digitalt produkt, der skal udformes, afprøves og evalueres i en fortløbende (iterativ) proces og reflekteres og begrundes teoretisk. På dette modul er der fagligt og teoretisk fokus på it-didaktisk design, herunder introduktion til begreber indenfor it, læring og didaktik. Den metodiske ramme arbejder indenfor multimodale processer, interaktion og kommunikationsteori, samt introducerer til problem- og projektbaseret arbejde.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
begreber og teorier indenfor it, læring og didaktik,
it-didaktisk design teori og metoder,
og forståelse af didaktisk design i relation til multimodalitet, interaktion og kommunikation.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at udforme konkrete designs, herunder analysere og vurdere relaterede problemstillinger,
at identificere, forholde sig til og reflektere over det videnskabelige og metodiske grundlag inden for feltet it-didaktisk design, herunder også problembaseret læringsmetoder (PBL),
formidle og diskutere faglige problemstillinger og løsningsmodeller, der knytter sig til multimodalitet, interaktion, kommunikation og læring.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at gennemføre problembaseret projektarbejde indenfor it-integrende læringskontekster,
på et teoretisk og praktisk erfaringsgrundlag at udvikle, igangsætte og gennemføre it- didaktiske designprocesser med brugerinddragelse,
på videnskabeligt niveau og et teoretisk grundlag at kunne afprøve og evaluere it-didaktiske design.
Prøvens navn | It-didaktisk design |
Prøveform | Skriftlig
Prøven omfatter et it-didaktisk design af et konkret digitalt
produkt, som udvikles ved kursets start og videreudvikles gennem
kurset, samt en teoribaseret redegørelse herfor. Den skriftlige
redegørelse må højst være på 10 sider, ved grupper højst 5 sider
mere pr. ekstra studerende (dvs. v. to personer højst 15 sider, v.
tre personer højst 20 sider, osv.). Der gives en samlet bedømmelse
af design/læringsscenarie og den skriftlige redegørelse, som vægtes
ligeligt. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Engelsk titel | IT and Designs for Learning |
Modulkode | KAIIOL20141 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |