Sundhed og sundhedsteknologier i filosofisk perspektiv - teori og metode (valgfrit linjemodul: Filosoffen i praksis)

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet giver filosofiske perspektiver, samt teoretisk og metodologisk indsigt i centrale temaer inden for sundhedsfilosofien og anvendelsen af sundhedsteknologier i sundhedsvæsenet. Der arbejdes fx med tematikker som: paradigmer i lægevidenskab, patient autonomi, patient–læge forholdet og dets forandringer, hvad sker der når sundhedsteknologier bliver anvendt (fx monitorering), kropsopfattelser og teknologiske udfordringer på baggrund af genteknologi og velfærdsteknologi. Den studerende præsenteres også for kvalitative og kvantitative metoder, der er relevante for den sundhedsfaglige profession, for sundhedsvidenskabelige forskning samt vurdering og implementering af sundhedsteknologier. Hensigten er at sætte de studerende i stand til at vurdere metoderne samt at reflektere over metodologiske begreber såsom bl.a. evidens, gyldighed, pålidelighed eller model i forhold til de sundhedsfaglige og det sundhedsteknologiske tematikker og områder.

 

Læringsmål

Viden

  • Sundhedsfilosofiske begreber, positioner og teorier
  • Teknologifilosofiske begreber og teorier, såfremt de er relevant for sundhedsteknologier
  • Etiske teorier i forhold til aktuelle problemstillinger i sundhedsvæsenet
  • Nyere teknologiske udviklinger i sundhedsvæsenet og deres udfordringer
  • Metodologiske forudsætninger for og begrundelser af de anvendte metoder i det sundhedsvidenskabelige og det sundhedsteknologiske forskningsområde

 

 

 

 

 

Færdigheder

 

  • At identificere og analysere relevante filosofiske problemstillinger inden for sundhedsvæsenet og sundhedsteknologier
  • At foretage etiske vurderinger af aktuelle problemer i sundhedsvæsenet
  • At reflektere over forskellige paradigmer og praksisser i sundhedsvæsenet
  • At analysere metodernes gyldighed og pålidelighed
  • At kunne diskutere studier inden for det sundhedsfaglige og sundhedsteknologiske område

 

 

Kompetencer

 

  • Tværfagligt samarbejde og dialog med praksisfeltets aktører
  • At kunne diskutere og afklare væsentlige etiske dilemmaer
  • At kunne forholde sig til sundhedsfilosofiske og teknologifilosofiske teoriers gyldighed og anvendelighed
  • At arbejde med implementering og evaluering af indsats af sundhedsteknologier
  • At reflektere over muligheder og begrænsninger i kvalitative, kvantitative og eksperimentelle metoder i det sundhedsfaglige og det sundhedsteknologiske område.

Undervisningsform

Se under modulets indhold.

Omfang og forventet arbejdsindsats

15 ECTS

Eksamen

Prøver

Prøvens navnSundhed og sundhedsteknologier i filosofisk perspektiv - teori og metode
Prøveform
Skriftlig og mundtlig
En kombineret skriftlig og mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten/ det skriftlige arbejde udgør følgelig grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten/det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation; jf. eksamensbekendtgørelsen (bek. nr. 1518 af 16. december 2013 §4 stk.2) Bedømmelsen vurderer i hvilken grad den studerende opfylder projektmodulets læringsmål og sker på grundlag af en helhedsvurdering af projektrapporten/det skriftlige arbejde, fremlæggelsen, den fælles diskussion og de individuelle spørgsmål, dvs. alle aspekter skal demonstreres udført/opfyldt på tilfredsstillende vis. Projektrapporten/det skriftlige arbejde, herunder at den også er tilfredsstillende hvad angår krav til formuleringsevne og sproglig korrekthed, indgår med andre ord i det samlede bedømmelses-grundlag, men der gives ikke en selvstændig karakter for den. Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i den af den/de studerendes udarbejdede projektrapport/det skriftlige arbejde.

Sidetal: Mindst 15 og højst 20 sider pr. studerende.
Bedømmelse: 7-trinsskalaen.
Det skriftlige materiale og den mundtlige eksamen vægtes ligeligt.
Prøvetid: 30 minutter pr. studerende og max. 75 min. i alt ved grupper.
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierDet skriftlige produkt og den mundtlige samtale skal demonstrere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for modulet.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.







Fakta om modulet

Engelsk titelPhilosophies of Health and Health Technologies - Theory and Method
ModulkodeKAFIL201716
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Anvendt Filosofi
FakultetDet Humanistiske Fakultet