Innovationssystemet som perspektiv - baggrund og anvendelse

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

I modulet introduceres de centrale teorier og koncepter indenfor innovationssystemer. Forskellige typer af innovationssystemer vil blive defineret og diskuteret samt studeret empirisk. Dette relateres endvidere til implikationer for ledelse af virksomheder og for politik.

Læringsmål

Viden

  • om centrale definition og koncepter i litteraturen om innovationssystemer.
  • om historikken bag og udviklingen af disse koncepter
  • om forskellige elementer i innovationssystemer og relationerne mellem disse elementer.

Færdigheder

  • til at anvende disse koncepter og forståelsesrammer i forståelse af hvordan innovation skabes og spredes på forskellige niveauer i innovationssystemer
  • til at anvende disse koncepter og forståelsesrammer i forståelse af handlinger og beslutninger om innovation og iværksætteri hos individer og organisationer

Kompetencer

  • at anvende centrale koncepter og teorier omkring innovationssystemer i analyse af relevante forskningsspørgsmål.

Undervisningsform

Forelæsning, øvelsesgange og skriftlig hjemmeopgave

Omfang og forventet arbejdsindsats

5 ECTS

Eksamen

Prøver

Prøvens navnInnovationssystemet som perspektiv - baggrund og anvendelse
Prøveform
Skriftlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierKarakteren 12 gives for den fremragende præstation, der i forhold til ovenstående kompetence- og læringsmål demonstrerer en omfattende og reflekterende opfyldelse af modulets målsætninger, med ingen eller få uvæsentlige mangler. Karakteren 02 gives for den minimale acceptable grad af opfyldelse af de ovenstående kompetence- og læringsmål.

Fakta om modulet

Engelsk titelThe Innovation System Perspective - origins and applications
ModulkodeKAEØK20171
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Erhvervsøkonomi
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet