Modulet omhandler aktuelle teoretiske og metodiske tilgange inden for danskfagets litteratur-, medie- og/eller sprogvidenskabelige områder. Den studerende præsenteres for nyere, overordnede teoridannelser med betydning for mindst to af fagets tre områder og indføres i teoretisk og metodisk arbejde på et refleksivt niveau. Desuden introduceres den studerende til interdisciplinært fokus på teori- og metodevalg.
Mål
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om nyere
danskfaglige teorier og metoder og videnskabelig indsigt i de
teoretiske og metodiske valgs indflydelse på analysens resultater.
Den studerende skal opnå færdigheder i at identificere og løse
litteratur-, medie- og/eller sprogvidenskabelige teoretiske og
metodiske problemstillinger, ligesom faget skal give kompetencer
til selvstændigt at videreudvikle og reflektere over egen teoretisk
og metodisk praksis.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
viden om aktuelle danskfaglige litteratur-, medie- og sprogvidenskabelige teorier og metoder samt nyere forskning heri
indsigt i forholdet mellem valg af teori og metode og konsekvenserne for danskfaglig analyse af litteratur, medier og/eller sprog
forståelse af interdisciplinære teoretiske og metodiske valgs betydning for den videnskabelige praksis.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
på et videregående niveau at anvende danskfagets videnskabelige metoder
på et videregående niveau at arbejde teori- og metodebevidst med litteratur, medier og/eller sprog
kritisk vurdering af nyere danskfaglige tilgange til litteratur, medier og sprog.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at identificere aktuelle teoretiske og metodiske problemstillinger og udvikle løsningsmodeller til disse
på et videregående niveau at reflektere over egen teoretiske og metodiske praksis
selvstændigt at tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.
Prøvens navn | Aktuelle danskfaglige teorier og metoder |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages skriftlig hjemmeopgave, der
skal dokumentere den studerendes evne til på et videnskabeligt
niveau at identificere og løse teoretiske og metodiske
problemstillinger. Den skriftlige hjemmeopgave må være på højst 7
normalsider. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Opgavebesvarelsen skal demonstrere evne til at anvende
danskfaglige teorier og metoder i henhold til modulets indhold.
|
Engelsk titel | Contemporary Theories and Methods in Scandinavian Studies |
Modulkode | KADAN171 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Dansk |
Institut | Institut for Kultur og Globale Studier |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |