Mål
Den studerende kan gøre rede for kulturarvsbegrebets forskellige og
skiftende betydninger og reflektere over lovgivnings- og
forvaltningsmæssige rammer og praksisser inden for kulturarvs- og
informationsforvaltningspolitikker.
Indhold
Kurset indeholder en introduktion til begrebet kulturarv, dets
historie og aktuelle betydninger. Der gives en historisk gennemgang
af centrale offentlige arkivalske og museale
kulturarvsinstitutioner – fra renæssancens kunstkamre og brevkister
til i dag. Der gives endvidere en introduktion til de
lovgivningsmæssige rammer for udøvelse af kulturarvsog
informationsforvaltningspolitikker på internationalt, statsligt,
regionalt og kommunalt plan og for håndhævelse og beskyttelse af
national kulturarv. Endelig diskuteres de lovgivningsmæssige rammer
for brug af kulturarven. (ophavsret m.m.).
I undervisningen fokuseres på kulturarvsbegrebets skiftende historiske betydninger og anvendelser i specifikke kontekster, herunder specielt hvordan immateriel og materiel kulturarv er blevet anvendt af forskellige aktører i en lokal, national og/eller global kontekst. Herudover diskuterer undervisningen de museale og arkivalske institutioners relationer til deres omverden.
Pensum er på ca. 1.000 sider
Den studerende kan efter at have gennemført modulet:
Undervisningen foregår som en kombination af seminarer, oplæg fra studerende og øvelser
Prøvens navn | Kulturarvs- og informationsforvaltningspolitikker |
Prøveform | Skriftlig
Skriftlig, bunden, individuel 7-dagesprøve (ugeopgave) inden for en
arkiv- eller museumshistorisk problematik. Prøven tager
udgangspunkt i det fælles pensum og evt. supplerende materiale, der
vedlægges opgaveformuleringen.
Opgavens omfang: Max. 15 normalsider |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Målopfyldelse til karakteren 12:
Den studerende kan gøre detaljeret rede for udviklingen af kulturarvsbegrebet og demonstrere indsigt i, hvordan begrebet er blevet anvendt af forskellige aktører i skiftende historiske kontekster. Den studerende kan gøre detaljeret rede for lovgivningen på kulturarvs- og informationsforvaltningsområdet og reflektere over sammenhænge mellem lovgivning og de forvaltningsmæssige praksisser i offentlige institutioner, der er underlagt denne lovgivning. Den studerende kan foretage en teoretisk reflekteret og nuanceret analyse af et eller flere eksempler på brug af kulturarv. Den studerende kan formidle resultatet af analysen på en klar og præcis måde under overholdelse af fagets konventioner, således at tolkninger og argumentation klart dokumenteres i tekst såvel som litteraturliste og noteapparat. Målopfyldelse til karakteren 02: Den studerende kan gøre rede for betydninger af kulturarvsbegrebet og demonstrere viden om, hvordan begrebet er blevet anvendt af aktører i historien. Den studerende kan gøre rede for lovgivning og praksisser på kulturarvs- og informationsforvaltningsområdet. Den studerende kan foretage og formidle en analyse af et eller flere eksempler på brug af kulturarv. Den studerende kan udforme en besvarelse (ugeopgaven) i et forståeligt sprog under overholdelse af fagets konventioner i form af noter og litteraturliste. |
Engelsk titel | Cultural heritage and information management policies |
Modulkode | KAALH20171 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Historie |
Institut | Institut for Kultur og Globale Studier |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |