Mål
Den studerende kan analysere og udvikle strategier for formidling
og kommunikation af museal og arkivalsk kulturarv på analoge og
digitale platforme.
Indhold
Kurset indeholder en række tematiske og kronologiske eksempler på
formidling af kulturarv, som den praktiseres på museer og arkiver i
Danmark og i udlandet. Eksemplerne diskuteres med udgangspunkt i
teorier om kulturarvs- og arkivformidling og generelle teorier om
hvilke elementer, der indgår i formidling med forskelligt sigte
(læring, underholdning, oplevelse). I kurset diskuteres også,
hvordan potentialerne i digitalisering og digital formidling (web,
sociale medier, apps) af såvel arkivmateriale som materiel og
immateriel kulturarv kan realiseres både for sig eller i en
kommunikationsstrategi sammen med analoge medier. Der lægges vægt
på at diskutere eksempler på kulturhistoriske
formidlingspraksisser.
Kurset indeholder endvidere teorier og eksempler på crowdsourcing og brugerinddragelse. Yderligere introduceres metoder til at indsamle viden om og analysere publikums- og brugeradfærd. Praktiske øvelser i analyse af brugeradfærd og i at kommunikere med og/eller formidle til forskellige grupper af brugere (publikum) indgår i kurset.
Den studerende kan efter at have gennemført modulet:
Seminarer, hvor det teoretiske og metodiske stof diskuteres, og praktiske øvelser, hvor forskellige kulturarvspraksisser analyseres og praktiseres.
Prøvens navn | Kulturhistoriske formidlingspraksisser |
Prøveform | Skriftlig
Pensum omfatter den litteratur, der er anvendt i undervisningen,
ca. 700 sider. Hertil kommer den litteratur, den studerende
anvender i eksamensopgaven. Samlet pensum: Ca. 1.100 sider, samt
ikke-skriftligt materiale.
Individuel, bunden, skriftlig ugeopgave, hvor der stilles spørgsmål i det samlede pensum. Omfang: Max. 15 normalsider inklusiv litteraturliste. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Målopfyldelse til karakteren 12:
Den studerende kan analysere formidling af materiel og skriftlig kulturarv med udgangspunkt i teorier om kulturarvs og arkivformidling. Den studerende kan analysere crowdsourcing og brugerinddragelses metoder Den studerende kan anvende metoder til at indsamle viden om og analysere brugeradfærd. Den studerende kan udvikle kommunikationsstrategier for formidling af materiel og skriftlig kulturarv til en eller flere brugergrupper. Målopfyldelse til karakteren 02: Den studerende kan gøre rede for teorier om kulturarvs- og arkivformidling. Den studerende kan gøre rede for crowdsourcing og brugerinddragelses metoder Den studerende kan gøre rede for metoder til at indsamle viden om og analysere brugeradfærd. Den studerende kan gøre rede for kommunikationsstrategier for formidling af materiel og skriftlig kulturarv til en eller flere brugergrupper. |
Engelsk titel | Cultural-historical dissemination practices |
Modulkode | KAAHL20178 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Historie |
Institut | Institut for Kultur og Globale Studier |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |