Mål
Formålet med modulet er at gøre de studerende i stand til at udføre
et praktisk projekt i kulturarvsformidling (F1), som realiseres i
det følgende semester, herunder at tilvejebringe det fornødne
historisk-faglige materiale, som skal danne basis for projektet i
kulturarvsformidling.
Indhold
Kurset introducerer de studerende til centrale idéer og begreber
inden for projektstyring og projektrealisering (herunder
budgettering). På kurset vælger den studerende desuden et eksempel
på materiel eller skriftlig kulturarv, der gøres til genstand for
et praktisk projekt i kulturarvsformidling. Projektet realiseres i
det følgende semester. I dette modul udarbejdes en rapport, som
indeholder en analyse af den historiske problemstilling, der skal
formidles i det praktiske kulturarvsformidlingsprojekt. Rapporten
skal endvidere indeholde et kortfattet oplæg om budskab, målgruppe
og formidlingsform (Hvad skal formidles, til hvem, hvorfor og
hvordan?) samt en plan for realiseringen af det praktiske projekt i
kulturarvsformidling. Endeligt skal det praktiske
kulturarvsformidlingsprojekt i rapporten begrundes
teoretisk-metodisk i forhold til kulturbegreb og begreb om
kulturarv.
Den studerende kan efter at have gennemført modulet:
Seminarer og workshops med oplæg fra underviser(e) og studerende, efterfulgt af problemorienteret projektarbejde under vejledning.
Pensum består af ca. 200 siders fælles pensum samt den litteratur (og, hvis relevant, det kildemateriale), som den studerende anvender i projektrapporten (ca. 500 sider), i alt svarende til ca. 700 sider.
Prøvens navn | Forprojekt i kulturarvsformidling |
Prøveform | Skriftlig
Mundtlig evaluering, der tager udgangspunkt i en projektrapport.
Hvis projektrapporten er udarbejdet af en gruppe, eksamineres
gruppen samlet, men med individuel bedømmelse af den mundtlige
præstation. Projektrapporten kan også skrives individuelt med
individuel eksamination.
Omfang af den skriftlige rapport: Max. 15 normalsider for 1 studerende. Hvis projektrapporten skrives som gruppeprojekt er maximum på 20 sider for 2 studerende, 25 sider for 3 studerende og 30 sider for 4 eller 5 studerende. Den mundtlige evaluerings omfang: Max. 30 minutter for 1 studerende. Ved projektrapporter udarbejdet i grupper på 2 eller flere, eksamineres der i max. 30 minutter + 10 minutter per studerende nr. 2-5. Den mundtlige evaluering består af to dele: 1) en mundtlig præsentation med udgangspunkt i projektrapporten og 2) en eksamination. Den mundtlige præsentation tager udgangspunkt i et oplæg fra de(n) studerende. Den efterfølgende eksamination tager udgangspunkt i pensum og projektrapporten. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Målopfyldelse til karakteren 12:
Projektrapporten indeholder en klar og præcis bearbejdning af en problemstilling. Den studerende kan identificere det centrale budskab, der skal formidles i det praktiske kulturarvsformidlingsprojekt. Den studerende kan diskutere og argumentere for projektets betydning i forhold til sociale, økonomiske, politiske og kulturelle forhold i nutiden. Den studerende kan identificere og diskutere de centrale fremstillinger, kilder (hvis relevant) og genstande (hvis relevant) inden for det valgte emne. Den studerende kan identificere og diskutere de centrale forskningsdiskussioner inden for det valgte emne og diskutere dem kritisk ud fra den historiografiske kontekst, og den studerende kan kritisk vurdere og vælge den tolkning af fortiden, der er gjort til genstand for formidling. Projektrapporten er velstruktureret, skrevet i et klart og præcist sprog under overholdelse af fagets konventioner, således at tolkninger og argumentation klart dokumenteres i tekst såvel som litteraturliste og noteapparat. Den mundtlige præsentation og eksamination: Den studerende kan præsentere eget projekt som en tolkning, dvs. udpege de centrale elementer i egen argumentation. Den studerende kan sammenfatte viden om emnet og vurdere forklaringer i litteraturen og eget projekt. Den studerende kan diskutere og reflektere over hovedlinjerne i pensum. Den studerende kan formidle tolkningen i et klart og præcist sprog. Målopfyldelse til karakteren 02: Projektrapporten indeholder en begrundet problemstilling. Den studerende kan identificere det centrale budskab, der skal formidles i det praktiske kulturarvsformidlingsprojekt. Den studerende kan identificere de centrale fremstillinger, kilder (hvis relevant) og genstande (hvis relevant) inden for det valgte emne. Den studerende kan identificere de centrale forskningsdiskussioner inden for det valgte emne. Projektrapporten er skrevet i et forståeligt sprog under overholdelse af fagets konventioner i form af noter og litteraturliste. Den mundtlige præsentation og eksamination: Den studerende kan sammenfatte og redegøre for eget projekt. Den studerende kan referere hovedlinjerne i pensum. Den studerende kan beskrive eget projekt i et forståeligt sprog. |
Engelsk titel | Pre-project in Cultural Heritage |
Modulkode | KAAHL20174 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Historie |
Institut | Institut for Kultur og Globale Studier |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |